Werkplekleren Met werkplekleren verander je een gewone werkplek in een werkplek waar mensen elke dag leren. Een werkomgeving waarin medewerkers samen kunnen werken aan hun ontwikkeling. En die medewerkers laat uitblinken in hun vak. Zo houd je jezelf en de ander in beweging. Met een succesvol bedrijf én productieve en gelukkige medewerkers als resultaat. Er zijn drie dingen die een belangrijke rol spelen bij werkplekleren: Het bedrijf zelf Hoe werken jullie samen in je bedrijf en hoe wordt er gekeken naar leren en ontwikkelen? Hoe ziet de werkplek eruit? Hoe is het werk geregeld? Is er veel of weinig uitdaging, afwisseling en zelfstandigheid? Welke middelen zijn beschikbaar (tijd, informatie)? Degene die leert Hoe sociaal, gedreven, betrokken of zelfsturend is degene die leert? Wat is zijn of haar opleidingsniveau? Doe de Quickscan Er is een online scan die inzicht geeft in wat goed is ingericht voor werkplekleren en wat nog wat aandacht nodig heeft. Wat is Werkplekleren? Werkplekleren is een sociaal en persoonlijk proces. Het helpt medewerkers bij het verkrijgen en ontwikkelen van kwaliteiten die belangrijk zijn voor het werk. Hoe creeer je een goede basis? Als je de juiste randvoorwaarden hebt gecreëerd, wordt de werkplek vanzelf een spontane plek om te leren. Afhankelijk van de leerdoelen zijn er verschillende werkvormen en middelen mogelijk. Hoe werkt werkplekleren? Inwerken van nieuwe collega's Werkplekleren helpt medewerkers bij het ontwikkelen van kwaliteiten die belangrijk zijn voor hun werk. Hoe werkt werkplekleren? De Overdracht Waarschijnlijk barst jouw organisatie van de kennis. Wil je ervoor zorgen dat deze kennis niet in de hoofden van individuele medewerkers blijft hangen, dan moet kennis worden gedeeld. Praktijkvoorbeelden Werkplekleren in de praktijk Aan de slag Wil jij ook aan de slag met Werkplekleren? Neem dan contact op met je regiomanager Rapport WerkplekLeren 1.0 Bekijken hier het rapport werkplekleren in de techniek 1.0 Rapport WerkplekLeren 2.0 Bekijken hier het rapport werkplekleren in de techniek 2.0