Praktijkopleiders zijn schakel tussen leerling en vakkracht

Nieuwsbrief september

meld je aan voor onze e-mail nieuwsbrief

Praktijkopleiders zijn schakel tussen leerling en vakkracht

Met de opleidingsfondsen A+O Metalektro en OTIB organiseren we ook dit jaar een reeks praktijkopleidersdagen. Op 13 september trapten we af in de Cantharel in Apeldoorn. Hoe heeft keynote speaker Dieter Möckelmann de dag ervaren?

Wat vond je van de eerste praktijkopleidersdag?
‘Ik vond het een inspirerende, buitengewoon goed bezochte dag. Er waren 147 enthousiaste, betrokken deelnemers. Ik had het idee dat veel mensen al eerder naar praktijkopleidersdag waren geweest. Iedereen bleef tot het einde, terwijl het een gewone werkdag was. Tekenend; het programma was dus inhoudelijk zo sterk dat men er het werk voor wilde neerleggen. Praktijkopleider is geen functie, het is een taak, die je erbij krijgt. Stel je voor, ineens heb je een student naast je, die je het vak eigen moet maken. Dat is geen sinecure. Praktijkopleiders zoeken in grote getale handvatten om aankomende talenten van beroepsopleidingen zo goed mogelijk te begeleiden.’
 
Je bent de hele dag gebleven. Wat vond je van het programma?
‘Inhoudelijk sterk. Vooral interessant waren de workshops Meiden en techniek, een heel logische combinatie. Goed dat de afwezigheid van vrouwen onder de aandacht werd gebracht. Techniek is echt een mannenwereld natuurlijk, waar zijn die vrouwen dan, die kunnen het echt wel. Ook boeiend vond ik de workshop De coachende praktijkopleider. Ga er maar aan staan, om een 16-jarige met meer belangstelling voor Snapchat en Instagram dan voor zijn leerwerkbaan het vak te leren. Daar horen competenties bij. De insteek van de workshop was: we snappen dat het lastig is, maar we rusten je uit met het juiste gereedschap. Mooi, en praktisch.’
 
Wat was de rode draad van jouw dagopening?
‘Drie dingen. De impact van technologie op de maatschappij, de belevingswereld van de jeugd en de uitdaging in het onderwijs om deze doelgroep passend onderwijs te bieden. De rode draad is natuurlijk de leerling, die opgeleid wil worden voor een baan van morgen; dát is de uitdaging. Belangrijk is dat het onderwijs niet alleen roept dat ze leerlingen willen begeleiden voor die baan van de toekomst, maar ook investeert in onderwijskundig leiderschap, in docenten die snappen wat het is om 21st century skills onder knie te hebben.
Daarbij kunnen bedrijven naar het onderwijs een signaal afgeven: dit soort mensen hebben we nodig.’
 
Dat laatste gebeurt toch al regelmatig?
‘De dialoog tussen bedrijven en het onderwijs moet beter. Hoe vaak gebeurt het niet dat gediplomeerden in hun eerste baan direct moeten worden bijgeschoold? Laatst nog hoorde ik over pabo-studenten, die eerst op cursus moeten om te leren om te gaan met het digibord. Of leerlingen in de techniek die eerst getraind moeten worden in het programmeren. Je zou de relatie tussen beroepsopleidingen en bedrijven kunnen zien als een klantrelatie waarbij het product de leerling is. Dat kan toch geen halffabricaat zijn?’
 
Wat heb je zelf eigenlijk met het onderwijs?
‘Ik ben opgeleid tot leraar geschiedenis, maar werk nu als spreker en onderwijsmarketeer. Ik raakte tijdens mijn opleiding gefascineerd door de mogelijkheden van internet en kwam al snel bij Kennisnet terecht, dat scholen ondersteunt met ict. Van het een kwam het ander en inmiddels ben ik al twintig jaar bezig met de impact van technologie op het onderwijs.’
 
Zijn de praktijkopleidersdagen relevant voor praktijkopleiders?
‘Zeker. Praktijkopleiders hebben een belangrijke rol; ze zijn de schakel tussen opleiding en beroep, tussen leerling en vakkracht. Ik zie het als een beroep, en net als elk beroep vraagt het om professionalisering. Daarvoor zijn de praktijkopleidersdagen heel belangrijk; ze stimuleren de deelnemers om het beste uit zichzelf te halen.’


 

We organiseren dit najaar verschillende praktijkopleidersdagen op diverse locaties

Kijk voor een impressie van de bijeenkomst in de Cantharel in Apeldoorn op www.praktijkopleidersdagen.nl. En schrijf je gelijk in voor een van de andere bijeenkomsten.