In verband met een gepland onderhoud zijn de websites van OOM op woensdag 29 mei vanaf 17:00 verminderd bereikbaar. Excuses voor het ongemak. U kunt uw vraag stellen via info@oom.nl of vergoedingen@oom.nl, wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.

OOM-café voor P&O

Nieuwsbrief oktober

meld je aan voor onze e-mail nieuwsbrief

OOM-café voor P&O

Ze heeft pas één bijeenkomst achter de rug, maar nu al is Francis van Lierop, hoofd-administratie en mede-eigenaar van Van Lierop in Heeze, enthousiast over ons OOM-café voor P&O. Waarom?

Wat is het OOM-café voor P&O eigenlijk precies?
‘Een groep van werkgevers en P&O-medewerkers van technische bedrijven die acht keer bijeenkomen in de regio, om op een laagdrempelige manier te leren hoe zij hun personeelsmanagement verbeteren of op poten zetten. Eens per maand komen we van 15.00 tot 18.30 uur bij elkaar in een van de bedrijven van de deelnemers. De verschillende onderwerpen -die we zelf hebben aangedragen- komen aan de orde en tussendoor eten we soep en een broodje. De bijeenkomsten worden begeleid door OOM en Metaalunie, die indien nodig experts inhuren. Na afronding gaat ons OOM-café over in een netwerkkring.’
 
Hoe ver reikt jouw kennis van personeelszaken?
‘Samen met een collega doe ik al 25 jaar de personeelszaken in ons bedrijf. We hebben 25 medewerkers in dienst en een flexibele schil van 5 personen. Mijn collega volgde een cursus op P&O-gebied, ik leerde het vak in de praktijk. Mijn man nam het bedrijf van zijn ouders over. Toen we kinderen kregen heb ik mijn functie bij een bank opgezegd en ben ik in het bedrijf gaan werken.’
 
Waarom meldde je je aan voor het OOM-café voor P&O?
‘Net als veel mkb-bedrijven in de metaalbewerking zijn we niet groot genoeg om een professionele P&O-medewerker voltijd in dienst te nemen. Ik moet dus veel dingen zelf uitzoeken. Ik win vaak advies in bij de Metaalunie, dat is een fijne back-up, maar wilde van een aantal zaken meer weten. Denk aan de AVG, hoe voldoe je daar nou precies aan. Of: Hoe zet je tijdig een zogenoemd tweede spoor in, bij ziekte? En: Hoe zit het met transitievergoedingen en arbeidscontracten? Bij het OOM-café merk je dat andere bedrijven in de metaalbewerking met dezelfde problemen worstelen. Het is leerzaam om te horen hoe zij daarmee omgaan en fijn om er met elkaar over van gedachten te wisselen.’
 
Je hebt één bijeenkomst achter de rug, wat vond je daarvan?
‘We hebben een kennismakingsrondje gedaan en onderwerpen geïnventariseerd waarmee we in de vervolgbijeenkomsten aan de slag willen. Omdat veel deelnemers starten met personeelszaken in het bedrijf, gaan we het de volgende keer bijvoorbeeld hebben over de taken en verantwoordelijkheden van de P&O-er. Verder zijn we direct aan de slag gegaan met een casus. Sommige werknemers gaan slordig om met gereedschap en apparatuur. Gereedschap raakt zoek of wordt bij anderen weggepakt en er wordt niet volgens de regels met apparatuur omgegaan. Hoe kun je dit verbeteren? De deelnemers droegen allemaal verschillende oplossingen aan, dat was heel inspirerend. We hebben ook onze contactgegevens uitgewisseld, dus als ik wil kan ik nu al sparren met deelnemers uit de groep.’
 
Wat vind je van dit OOM-initiatief ?
‘Ik vind het heel goed. Werkgevers kunnen er voor een gering budget van € 350 aan deelnemen. De kosten kunnen worden vergoed uit het Ontwikkelbudget van OOM. Het OOM-café voor P&O stelt je op een laagdrempelige manier in de gelegenheid om iets te leren over verschillende P&O-onderwerpen en je houdt er een aardig netwerk aan over.’
 
Wil jij ook op een laagdrempelige manier je personeelsmanagement verbeteren? Kom naar een OOM-café voor P&O bij jou in de regio. Kijk voor data en locaties in onze activiteitenkalender.