Hoe bereik en begeleid je Generatie Z?

Nieuwsbrief juni

meld je aan voor onze e-mail nieuwsbrief

Hoe bereik en begeleid je Generatie Z?

Hoe kom je in contact met jonge vaklieden en hoe behoud je die voor je bedrijf? We vragen het trainer/adviseur Miek Crouzen van Youngworks, hét communicatieadviesbureau voor organisaties die (beter) willen verbinden met jongeren.
 

Generatie Z worden ze genoemd, de huidige jongeren tussen de 4 en de 19 jaar. Wat maakt hen anders dan voorgaande generaties?
‘Veel dingen komen overeen. Het brein van jongeren is nog in ontwikkeling, waardoor ze vaak nog moeite hebben met complexe cognitieve taken, zoals plannen, risico’s inschatten, overzicht behouden en dingen in perspectief plaatsen. Een aantal kenmerken die we terug zien bij Generatie Z zijn dus gewoon van alle tijden, omdat ze bij ‘jong zijn’ horen. Maar wat de huidige generatie jongeren bijvoorbeeld kenmerkt, is dat ze in hun formatieve jaren (tussen de 10 en de 25 jaar) opgroeien in een wereld waarin ze altijd toegang hebben tot internet. Altijd en overal is wifi, zijn devices, en kunnen ze bij veel informatie en sociale media. We noemen ze digital natives. Voor hen bestaat er geen onderscheid tussen online en offline.’
 
Dus als je jongeren wilt werven voor je bedrijf, moet je op de sociale media zijn?
‘Dat zou je verwachten, maar dat is niet het antwoord. Als je jongeren wilt interesseren voor een leerwerkplek, baan of stage in je bedrijf, is het belangrijk dat je goed duidelijk maakt wat hij of zij kan verwachten. ‘What’s in it for me?’, willen jongeren weten. Waarom zou ik tijd besteden op een bepaalde plek? Hoe gaat dat er voor mij uitzien? Dus: schets een duidelijk beeld. Met wie gaat de kandidaat werken, hoe ziet de werkdag eruit, wat is de sfeer op het werk. Wees concreet en gebruik geen containerbegrippen als ‘teamplayer’ of ‘hands on mentaliteit’. Overigens hoeft niet alles in tekst: in beeld kun je ook heel goed duidelijk maken dat er gezellig gezamenlijk geluncht wordt bijvoorbeeld. En: keep it short and simple.’
 
Maar waar moet je je vacature dan kenbaar maken?
Bedenk wie je aan wilt spreken. Waar komen zij? Waar zijn ze naar op zoek? Natuurlijk kun je op via Instagram een groep in je buurt van een bepaalde leeftijd met interesse voor techniek ‘targetten’, maar een poster op hun specifieke scholen kan ook enorm helpen. En, wat het nog altijd erg goed doet is een persoonlijke benadering. Laat mensen in je netwerk weten dat je op zoek bent naar iemand. Het voelt misschien of dat meer tijd en energie kost, maar het werkt.’
 
En hoe zorg je ervoor dat jongeren niet na korte tijd ergens anders gaan kijken?
‘Neem ze serieus en zorg dat ze zich verbonden en gewaardeerd voelen. Luister naar ze en laat ze ook hun mening geven. Toon interesse. Als iemand bijvoorbeeld veel op zijn mobiele telefoon zit, kun je ook eens vragen wat hij of zij daarop doet, in plaats van iemand direct aan te spreken op gedrag. Wat is er zo leuk aan? En bespreek de doorgroeimogelijkheden in het bedrijf. Waar wil je naartoe? Dit zou je volgend jaar kunnen gaan doen. En natuurlijk is het financiële aspect ook belangrijk, al gaat het in de eerste plaats om gezien worden.’

Die mobiele telefoons leiden soms tot irritatie bij praktijkopleiders. Hoe kun je daar het beste mee omgaan?
‘Als er regels zijn opgesteld die consequent worden nageleefd, zien we dat het werkt. Belangrijk is wel dat ook de volwassenen in het bedrijf dat doen. Dus geef het goede voorbeeld. En ga het gesprek aan, als een jongere veel op zijn telefoon zit. Vertel wat er in jou omgaat als dat gebeurt. Zeg bijvoorbeeld dat het je het idee geeft dat iemand niet naar je luistert, terwijl je iets probeert uit te leggen, en dat je dat vervelend vindt. Mocht het niet verbeteren, verbind er dan consequenties aan.’
 
‘Het gebruik van mobiele telefoons is beladen. Onschuldige situaties worden al snel als vervelend ervaren, omdat er vaak al een hoop irritatie zit op het telefoongebruik van jongeren op werk. Bedenk dat het niet iets persoonlijks is naar jou toe. Mobiele telefoons horen er zo bij. Het is waar je vrienden zijn en waar je je identiteit bevestigd ziet. Zo is het nu.’
 
Wat zijn de sterke punten van de huidige generatie jongeren? Waar kun je ze bijvoorbeeld goed voor inzetten in je bedrijf?
‘Jongeren van nu komen over het algemeen uit onderhandelingshuishoudens, niet meer bevelshuishoudens. Ze zijn gewend om mee te beslissen over vakantiebestemmingen, wat er wordt gegeten, etc. Ze zijn gewend aan inspraak en het geven van hun mening. Daar kun je ze dus goed voor inzetten. Je kunt ze bijvoorbeeld laten noteren wat er beter kan in je bedrijf. Ze zijn gewend aan een instant wereld, waarin snel en effectief geleverd wordt wat ze willen, van series tot producten en andere boodschappen. Ze kunnen dus ook prima nadenken over het efficiënter maken van bijvoorbeeld de gebruikerservaring van je website of het klantcontact.’
 
Miek Crouzen geeft de workshops Coach je leerling en Waarderend coachen tijdens de praktijkopleidersdagen van OOM, OTIB en A+O Metalektro. Deelnemen? Kijk voor data en locaties op www.praktijkopleidersdagen.nl en meld je aan. Kijk voor meer workshops voor praktijkopleiders op onze activiteitenkalender.