In verband met de splitsing van MN Services, zoals gemeld in onze nieuwsbrief van oktober jl., wordt de premieoplegging voor OOM vanaf 1 januari jl. verzorgd door CoMetec. Hiervoor wordt een nieuw werknemersbestand opgebouwd. Dat heeft enige vertraging opgelopen waardoor uw medewerker mogelijk nog niet zichtbaar is in mijnoom.nl. Als gevolg daarvan kunt u voor de betreffende medewerker nog geen OOM-bijdrage aanvragen of kan de aanvraag nog niet door OOM worden verwerkt. Samen met CoMetec werken wij aan een oplossing. Wij verwachten dat dit voor 1 april verholpen is. U kunt erop vertrouwen dat al uw aanvragen over het eerste kwartaal alsnog kunnen worden ingediend en door ons in behandeling worden genomen. Voor de ontstane vertraging bieden wij u onze verontschuldigingen aan.
Voor vragen kunt u contact opnemen met onze afdeling vergoedingen via: 0172-52 15 55

Technisch tekenaar Lotte is nu ook docent

Nieuwsbrief oktober

meld je aan voor onze e-mail nieuwsbrief

Technisch tekenaar Lotte is nu ook docent

Technisch tekenaar Lotte Pronk (25) van Sun roestvaststaal in Bemmel rondde de cursus Hybride docent af met een Pedagogisch Didactisch Diploma. Nu mag ze praktijk- en theorieles geven op een mbo.

Kun je iets vertellen over de opleiding Hybride docent?
‘Het is een opleiding voor technici die naast hun werk ook les willen geven in het middelbaar beroepsonderwijs. Op de dinsdagavond kwamen we 18 keer tussen 15.30 en 20.00 uur bij elkaar in Apeldoorn. Daar kregen we les in didactiek en pedagogiek van een docent van Windesheim. Daarnaast moesten we nog 80 uur stagelopen. Dat heb ik gedaan bij het Technovium van het ROC in Nijmegen. De opleiding werd georganiseerd en vergoed door de opleidingsfondsen OTIB en OOM.’
 
Wat deed je tijdens de lessen?
‘De docent begon met een presentatie. Na de pauze moest je dan opdrachten gaan doen, waarin je de net opgedane kennis moest toepassen. Daarbij kon je vragen stellen aan de docent. Opdrachten waren bijvoorbeeld: geef een les over een product of een handeling en bereid die voor met een medestudent. Vertel in een filmpje hoe je het vond gaan en welke methodes je hebt toegepast. Dat was best een lastige opdracht, maar het is gelukt.’
 
Waarom heb je de cursus gedaan?
‘Ik had wel belangstelling voor het lesgeven, maar wilde niet meer een volledige studie gaan doen. Dit kwam op mijn pad; de regiomanager van OOM sprak me erover aan op een praktijkopleidersdag. Zo ben ik erbij gekomen.’
 
Voldeed de cursus aan je verwachtingen?
‘Nou, ik wist vooraf niet zo goed wat ik ervan moest verwachten, maar ik vond het zó interessant! Vooral de stages; ik ervoer het heel anders dan toen ik zelf op school zat en keek aldoor welke manieren docenten gebruikten om iets voor elkaar te krijgen. Een docent zei bijvoorbeeld toen hij een opdracht aan de leerlingen overhandigde: kijk hier eerst zelf naar. Ik dacht: het is toch wel fijn als de leerlingen eerst uitleg krijgen? Maar door het eerst zelf te bekijken, leren ze er meer van. Ze komen dan zelf met vragen en dat is beter dan dat ze alles voorgekauwd krijgen.’
 
Werk je al als docent?
‘Nog niet, maar zodra er een mogelijkheid is, wil ik dolgraag beginnen.
Het onderwijs is een heel andere wereld, de afwisseling tussen mijn computerwerk en het voor de klas staan is superleuk. Ik vind het heel erg leuk om leerlingen enthousiast te maken voor techniek. En de leerlingen smullen van mijn ervaringen uit de praktijk. Die hebben de meeste techniekdocenten niet, die hebben hun kennis uit de boeken. Bovendien: Techniekdocenten zitten er vaak al lang, en zijn soms niet goed op de hoogte van de laatste technologische ontwikkelingen. Als Hybride docent heb je actuele kennis in huis.’