In verband met een gepland onderhoud zijn de websites van OOM op woensdag 29 mei vanaf 17:00 verminderd bereikbaar. Excuses voor het ongemak. U kunt uw vraag stellen via info@oom.nl of vergoedingen@oom.nl, wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.

Organiseer een bedrijfsbezoek

Nieuwsbrief mei

meld je aan voor onze e-mail nieuwsbrief

Organiseer een bedrijfsbezoek

TechnoPromo organiseerde al voor zo’n 9000 leerlingen bedrijfsbezoeken. Vestigingsmanager Trees Hamers geeft handige tips over hoe je dat zelf kunt aanpakken.
 

TechnoPromo is inmiddels een begrip, als het gaat om het opwekken van interesse voor techniek en het promoten ervan. Al 19 jaar organiseert de vrijwilligersorganisatie elke dag activiteiten op de locatie in Cuijk om leerlingen van het basis- en voortgezet onderwijs kennis te laten maken met de werelden van de techniek.
 
Bredere blik
Sinds 15 jaar organiseert TechnoPromo ook bedrijfsbezoeken voor basisschoolleerlingen bij techniekbedrijven in de regio. Zoals op 29 en 30 maart en 1 april, toen 350 leerlingen van groep 7 van het basisonderwijs in de regio een kijkje mochten nemen bij 36 techniekbedrijven in Land van Cuijk en Noord-Limburg.
 
Vestigingsmanager Trees Hamers: ‘De bedrijfsbezoeken geven kinderen een bredere blik op de wereld. Ze krijgen inzicht in de manier waarop mensen hun geld verdienen. Het is een kans om nieuwe beroepen, technieken, materialen en transportwijzen te leren kennen. Zij gaan zich realiseren dat aan elk product een maakproces voorafgaat. Maar vooral raken zij doordrongen van de betekenis van techniek voor de samenleving.’
 
Tips van Trees
Ook voor techniekbedrijven is het interessant om bedrijfsbezoeken voor basisschoolleerlingen te organiseren. Zo draag je bij aan een sterker imago van de techniek en bouw je al vroeg een band op met toekomstige vakmensen. Hoe je dat aanpakt? Trees Hamers geeft 7 tips:
 
  1. Werk met kleine groepen, van maximaal 10 kinderen.
  2. Maak het programma niet te lang; 1 uur is prima, 2 uur is de max.
  3. Maak vooraf heldere keuzes over de routing; wat laat je wel en niet zien?
  4. Aan woorden hebben leerlingen niet genoeg; het gaat vooral om daden en beleving. Zorg dus voor een doe-activiteit. Denk aan het bouwen van een klein werkstuk, een testje of een quiz.
  5. Probeer aansluiting te zoeken bij het niveau van de kinderen. Gebruik herkenbare voorbeelden en vermijd jargon.
  6. Zet niet het product dat je maakt centraal, maar de context ervan. Waarvoor dient het, wie gebruikt het, waar wordt het verkocht?
  7. Probeer de leerlingen een bijzondere, positieve ervaring mee te geven, zodat een loopbaan in de techniek een optie blijft.
     
Aan de slag?
Weet dat OOM beschikt over een promotiebudget. Voor meer informatie klik hier