‘De workshop leidde tot meer onderling begrip’

Nieuwsbrief oktober

meld je aan voor onze e-mail nieuwsbrief

‘De workshop leidde tot meer onderling begrip’

Met een vergoeding vanuit het Ontwikkelbudget organiseerde de Pillen Group in Lichtenvoorde een generatieproeverij voor zijn medewerkers. Wat is dat precies en wat was de aanleiding? Hr-manager Renate Beijerink vertelt.
 

Wil je de Pillen Group voorstellen?
‘De Pillen Group is een innovatieve en veelzijdig productie- en assemblagepartner. Wij denken materiaalonafhankelijk en zijn gespecialiseerd in metaalbewerking, hout- en kunststofbewerking, assemblage en R&D-diensten. Daarbij ontwikkelen we ook eigen producten en merken. We zijn een echt Achterhoeks familiebedrijf, opgericht in 1956. Inmiddels hebben we 114 medewerkers, verspreid over 4 locaties’.
 
Jullie organiseerden pasgeleden een generatieproeverij. Wat is dat?
‘Een workshop waarin medewerkers van verschillende generaties op een informele manier met elkaar in gesprek gaan. Het doel is om elkaars perspectieven, ervaringen en waarden beter te leren kennen en te begrijpen hoe die verschillen of overeenkomen. Zo krijgen de deelnemers een ‘proefje’ van wat andere generaties denken, voelen en belangrijk vinden. De workshop werd geleid door een externe organisatie. Aan de hand van voorbeelden werd medewerkers gevraagd: hoe zou jullie generatie daar nu mee omgaan? Dat leidde tot levendige en leerzame gesprekken.’
 
Waarom hadden jullie daar behoefte aan?
‘De pensioenleeftijd is verschoven en we hebben veel jonge medewerkers aangenomen. Daardoor werken er nu voor het eerst 4 generaties samen in ons bedrijf. Elke generatie heeft zijn eigen belevingswereld. Daarvan wilden we onze medewerkers bewust maken, zodat meer onderling begrip ontstaat en medewerkers meer handvatten hebben om met andere generaties om te gaan.
 
Bovendien wilden we meer aandacht besteden aan onze kernwaarde ‘Persoonlijk’. We geloven in eerlijke, duurzame relaties, niet alleen met onze klanten, maar zeker ook met onze medewerkers. Samen maken we de organisatie. Daarbij hoort ook tijd nemen om elkaar echt te leren kennen en oprechte interesse in elkaar.’
 
Heb je een voorbeeld van zo’n generatiekloofje op de werkvloer?
‘Zelf ben ik van de pragmatische generatie (geboren tussen 1970 en 1985, kenmerken: no-nonsense mentaliteit, oplossingsgericht, zelfredzaam, focus op carrière en resultaten, red.) De huidige jongeren denkt echt op een andere manier. De pragmatische generatie gaat door tot het werk af is. Generatie Y (geboren tussen 1985 en 2000, kenmerken: technologische vaardigheden, focus op goede werk-privébalans, persoonlijke ontwikkeling en betekenisvol werk, red.) wil ’s avonds hoe dan ook op tijd thuis zijn. Als je je van de generatieverschillen niet bewust bent, kan dat irritaties en zelfs conflicten opleveren’.
 
Gaat dat generatiedenken niet voorbij aan individuele verschillen binnen generaties?
‘Uiteraard moet je daar oog voor houden. Maar sommige dingen zijn echt generatiegerelateerd. Zo zijn generatie Y en Z opgegroeid met de mobiele telefoon in de hand. Als je hun vraagt de telefoon weg te leggen, zorgt dat al snel voor stressklachten. Terwijl mijn generatie leerde dat het gebruik van een privételefoon op het werk not done is. Het is goed om dat soort dingen van elkaar te weten.’
 
Hoe is de generatieproeverij bevallen?
‘De medewerkers reageerden heel positief. Er werd veel gelachen, er waren ‘aha, daar hadden we nog niet aan gedacht’-momenten, en ze raakten geïnspireerd om onderwerpen op een andere manier met elkaar te bespreken. De medewerkers zijn zich er nu meer bewust van dat generatieverschillen een rol spelen in de omgang met elkaar. Zo heeft de workshop op speelse wijze vooroordelen geslecht en geleid tot meer inzicht en onderling begrip. We gaan er zeker mee door. In december volgt een tweede workshop voor de andere helft van het personeel en we hebben acties in de planning om dit onderwerp levendig te houden.’ 
 
Benieuwd naar de mogelijkheden van het Ontwikkelbudget? Lees hier meer en/of vraag je regiomanager om advies.