‘Samen zijn we nog sterker’

Nieuwsbrief oktober

meld je aan voor onze e-mail nieuwsbrief

‘Samen zijn we nog sterker’

Op 20 oktober werd in Brabant bedrijfsvakschool metaaltechniek (BVM) Vaktief opgericht, als resultaat van een fusie. Vanwaar deze stap? En welke rol hebben BVM’s bij de opleiding van onze vakmensen? 5 vragen aan projectmanager Hans Voets.
 

  1. Wat is een bedrijfsvakschool metaaltechniek (BVM) ook alweer?
‘In een BVM werken metaalbedrijven en opleiders samen aan praktijkgerichte opleidingen. Meestal gaat het om een bbl-route: 1 dag theorie en praktijk op school en 3 tot 4 dagen werkervaring bij een leerbedrijf. Maar er zijn ook BVM’s die een ‘bbl+’-variant, de zogeheten scholingspoolroute aanbieden. Daarbij werken studenten 3 dagen in een leerbedrijf, hebben ze 1 dag theorie en nog 1 dag extra praktijktraining. Naast deze opleidingen verzorgen BVM’s bijscholing voor werknemers en promoten ze de metaaltechniek onder jongeren en zij-instromers. Alle bedrijfsvakscholen die de scholingspoolroute uitvoeren, zijn door OOM erkend en voldoen aan vaste voorwaarden en kwaliteitscriteria.’
 
  1. Waarom fuseerden de BVM’s SMO en MVM tot Vaktief?
‘De besturen van SMO en MVM kenden elkaar al goed, deden veel op vergelijkbare wijze en werkten met enige regelmaat samen. Beide waren ook al partner van het Koning Willem 1 College, die het theoretische deel van de opleidingen verzorgt. Met de fusie zorgen we voor schaalvergroting en een professionaliseringsslag. Daardoor kunnen we onze zichtbaarheid vergroten en onze belangen richting het onderwijs beter behartigen. Dat komt zowel de kwaliteit van het onderwijs als de studentenaantallen ten goede. We merken nu al dat de belangstelling toeneemt.’
 
  1. Wat is het belang van BVM’s voor de sector ten opzichte van het reguliere beroepsonderwijs?
‘Studenten worden beter voorbereid op het werkveld. We nemen bedrijven veel administratief werk uit handen en bemiddelen tussen student en bedrijf, zodat zij zelf minder hoeven te werven. Studenten volgen hun opleiding op school, zoals opdrachten en de Proeve van Bekwaamheid. Wij begeleiden hen intensief en onderhouden het contact met school en bedrijven. Extra ondersteuning regelen we direct. De kwaliteit is gewaarborgd, want BVM’s moeten voldoen aan de voorwaarden en kwaliteitscriteria van OOM.’
 
  1. Kun je iets meer vertellen over de ‘bbl+’-variant/scholingspoolroute?
‘Met de ‘bbl+’-variant ontzorgen we bedrijven nog eens extra door de praktijkopleiding bij het bedrijf weg te halen. Tijdens de praktijktraining leren studenten welke gereedschappen, machines en materialen er in de sector worden gebruikt en hoe je daarmee omgaat. Zo krijgt de praktijkopleider/werkplekbegeleider een student die de basiskennis heeft aangeleerd en alleen nog de specifieke bedrijfsprocessen uitgelegd moet krijgen. Deze route, en zeker het ontzorgen en ondersteunen van de praktijkopleider, is nog te weinig bekend. We gaan dan ook vol inzetten op de promotie ervan.’
 
  1. Ontvangen bedrijven voor studenten van een BVM een Leerwerkbijdrage?
‘Zeker, en met een scholingspooltoeslag krijgen ze zelfs een hogere Leerwerkbijdrage. OOM heeft veel vertrouwen in de kwaliteit van deze praktijkopleiding, die niet onder productiedruk maar wel onder productieomstandigheden plaatsvindt. Studenten krijgen hierdoor extra de mogelijkheid om te oefenen en dus te leren.’
 
Lees meer over bedrijfstakscholen en de hogere Leerwerkbijdrage.
Meer weten over Vaktief of lidbedrijf worden? Ga naar Vaktief.nl.