De sociale partners in de metaalbewerking hebben helaas nog geen nieuwe cao kunnen afsluiten. Daarom garandeert OOM voorlopig alleen financiële ondersteuning van scholingstrajecten die vòòr 1 april '22 zijn aangevraagd en gestart. Nader bericht hierover volgt uiterlijk begin maart. Kijk voor meer informatie op: oom.nl/cao

‘Een bedrijfsopleiding is voor ons noodzakelijk’

Nieuwsbrief mei

meld je aan voor onze e-mail nieuwsbrief

‘Een bedrijfsopleiding is voor ons noodzakelijk’

Zon en Scherm in Waddinxveen vroeg vorig jaar een Ontwikkelbudget aan bij OOM. Directeur Marcel van Hagen en logistiek manager Jeffrey van der Graaf vertellen waarom.

Jeffrey: ‘Zon en scherm is een bedrijf met 65 medewerkers. Wij werken vooral voor de particuliere markt en verkopen van alles voor in en rond het huis: zonwering, overkappingen, windschermen, binnenzonwering, inklemhorren en balkonbeglazing.’
 
Binding met bedrijf
Marcel: ‘Eind vorig jaar evalueerden we onze dienstverlening. We kwamen tot de conclusie dat er aandacht moest worden besteed aan onze monteurs buitendienst. In die groep van 30 medewerkers was het verloop best groot. Met een trainingsaanbod wilden we meer binding creëren met het bedrijf en voor eenheid zorgen in hun manier van klanten benaderen en monteren.’
 
Klantcommunicatie
Jeffrey: ‘We hebben regiomanager Maarten van het Schip uitgenodigd om te vragen wat OOM hierin zou kunnen betekenen. Hij vertelde ons over de mogelijkheid om voor het trainen van de monteurs een Ontwikkelbudget aan te vragen; een tegemoetkoming voor bedrijven die de leercultuur binnen hun organisatie willen verbeteren. Dat budget stelde ons in staat om coach Marcel Fabrie in te huren om onze monteurs te trainen in klantcommunicatie.’
 
Aorta
Marcel: ‘In de bouw is het ontzettend moeilijk om aan werknemers te komen. Bij het werven kunnen we ons niet veroorloven om erg kritisch te zijn. Toch vinden we het belangrijk dat al onze klanten op eenzelfde respectvolle manier benaderd worden. Voorstellen met een sigaret in je mond, dat kan niet. In de training leerden de monteurs stap voor stap hoe ze het klantcontact in goede banen leiden. Aanmelden en Overleggen met de klant, de klus Realiseren, Terugkoppelen naar de klant en Afmelden. De aorta, noemen we dat!’
 
Opleidingsplan
Jeffrey: ‘Daarnaast hebben we 2 hoofdmonteurs uit de buitendienst gevraagd om een opleidingsplan te schrijven. Nu staat er op papier welke monteurs op welk gebied nog wat training kunnen gebruiken. We zoeken naar externe medewerkers om het plan verder uit te werken. Dat moet resulteren in een driejarige, modulaire bedrijfsopleiding om de bestaande en nieuwe medewerkers bij te scholen.’
 
Bedrijfsopleiding
Marcel: ‘Klanten verwachten steeds meer op het gebied van service. Dat wringt met de jonge generatie monteurs, die wat minder klantgericht en loyaal is. Daarom is een eigen bedrijfsopleiding voor ons noodzakelijk geworden. Daarbij maakt zo’n opleiding ons aantrekkelijker als werkgever en leidt deze tot een hogere kwaliteit van onze dienstverlening. Win-win-win dus!’
 
Benieuwd naar ons Ontwikkelbudget? Lees er hier meer over of vraag je regiomanager naar de mogelijkheden.