Ons kantoor is gesloten van woensdag 24 december tot en met zondag 4 januari.
De medewerkers van OOM wensen je fijne feestdagen en een flinke dosis nieuwsgierigheid voor 2026!
Heeft u een vraag? Stuur dan een bericht naar info@oom.nl. 

‘In 2026 zet OOM vol in op instroom, behoud en innovatie’

Nieuwsbrief december

meld je aan voor onze e-mail nieuwsbrief

‘In 2026 zet OOM vol in op instroom, behoud en innovatie’

Het is inmiddels traditie. In het nieuwe jaar even terug- en vooruitblikken met onze directeur. Michel Donners, sinds 1 januari 2025 in functie, vertelt vanuit de auto over zijn ervaringen, de prestaties en de plannen van OOM.

Hoe bevalt het bij OOM?
‘Ik vind het heel erg leuk. Er werkt hier een ontzettend fijne club betrokken mensen. Daarbij heeft OOM als hét aanspreekpunt en dé adviseur op gebied van O&O een mooie opdracht, in een prachtige sector. Joh, ik zit nog geen 5 minuten in de auto en heb alweer allerlei producten gespot. Die abri bij de bushalte, die instrumenten in dat ziekenhuis en die behuizing van de snelheidscamera’s… Komen allemaal uit ‘onze’ bedrijven!’
 
Hoe heeft OOM gepresteerd in 2025?
‘De evaluatie van onze diensten en regelingen verschijnt in januari, maar ik kan al zeggen dat onze regelingen vaker zijn aangevraagd dan in 2024. Vooral de Leerwerkbijdrage, de PTT en de nieuwe Kickstartregeling doen het goed. Daarbij groeit het gebruik en de impact van onze diensten en worden onze activiteiten goed bezocht. Ik kijk dus terug op een goed jaar, waarin OOM weer wezenlijk heeft bijgedragen aan de groei van medewerkers en bedrijven in de sector.’
 
Zag je ook kansen om de organisatie te versterken?
‘We kunnen onze werkwijze nog wat aanscherpen. In ons advies kunnen we groeien door de vragen van werkgevers en werknemers beter te doorgronden en daardoor effectiever te adviseren. Daarnaast kunnen we meer datagedreven werken en onze doelgroepen beter in kaart brengen, zodat we nog meer impact genereren. Wordt aan gewerkt.’
 
Wat zijn de plannen van OOM voor 2026?
‘We zetten vol in op instroom, behoud en innovatie. Dat doen we met 8 verschillende ‘programmalijnen’:
  • Met sectorpromotie, een sterke relatie met het beroepsonderwijs en het aantrekken van zij-instromers werken we aan de instroom.
  • Met duurzame inzetbaarheid, leercultuur en eigen regie werken we aan het behoud van medewerkers.
  • En met het toerusten van medewerkers met actuele kennis en skills en werkplekinnovatie werken we aan innovatie.
De komende tijd vullen we deze programmalijnen met projecten.’
 
Zijn daar projecten bij waarop je je nu al verheugt?
‘De lancering van een prachtige nieuwe website! Daar heeft onze communicatieadviseur haar ziel en zaligheid in gelegd. Onze informatie wordt daarmee beter vindbaar en toegankelijk voor werknemers. En verder verheug ik me enorm op de momenten waarop we werknemers en werkgevers zo enthousiasmeren voor opleiden en ontwikkelen, dat ze echt stappen gaan zetten.’
 
Ga je zelf nog een training volgen komend jaar?
‘Ik ben al druk bezig met Excel. En, heel eerlijk: dat valt me niet mee!’
 
Wil je de lezers ter afsluiting nog iets meegeven?
‘Ja, blijf vooral met ons in gesprek. Mijn collega’s en ik denken graag mee en staan altijd open voor vragen of opmerkingen. Dus: niet aarzelen, gewoon even contact opnemen. Wij zijn er voor de sector!’
 
Vragen, opmerkingen of even sparren? Neem contact op met je regiomanager of met ons hoofdkantoor via info@oom.nl, 0172-521500.