In verband met de maatregelen genomen in het kader van het coronavirus zullen alle door ons georganiseerde bijeenkomsten tot en met 28 april worden geannuleerd, de deelnemers worden hiervan via e-mail op de hoogte gebracht. Voor vragen kunt u contact opnemen via info@oom.nl of 0172-521500.

‘OOM-advies is echt maatwerk’

Nieuwsbrief december

meld je aan voor onze e-mail nieuwsbrief

‘OOM-advies is echt maatwerk’

Vragen over opleiden en ontwikkelen? Dan neem je contact op met je regiomanager. Maar voor welke adviestrajecten kun je bij hem of haar terecht? En wat kun je ervan verwachten? Vijf vragen aan regiomanager Marcellino Kat.

1. Met welke vragen kunnen bedrijven bij jou aankloppen?
Werkgevers en werknemers kunnen de regiomanager benaderen met alle denkbare vragen op het gebied van opleiding en ontwikkeling. De vragen die ik krijg, zijn heel divers en dat maakt mijn werk heel afwisselend. Soms zit ik alleen aan tafel met een werkgever, soms met een werknemer en een hr-medewerker. Maar laatst adviseerde ik bijvoorbeeld een directie van 3 man over hoe zij zich konden bekwamen in het leidinggeven.’

2. Hoe gaat een adviestraject in zijn werk?
‘Omdat de trajecten zo verschillend zijn, is daar moeilijk iets algemeens over te zeggen. Het is echt maatwerk. Meestal word ik eerst gebeld en inventariseer ik de situatie, telefonisch of tijdens een eerste afspraak bij het bedrijf. Dan gaan we aan de slag. Wanneer er bijvoorbeeld sprake is van een KennisHouvasttraject om de kennis van een oudere medewerker te borgen, plan ik een interview met de medewerker. Op basis daarvan schrijf ik een plan, dat ik bij het bedrijf presenteer. Maar ik heb ook werkgevers die me regelmatig even benaderen voor een cursusadvies voor een van hun medewerkers, en dan volstaat een telefoontje.’

3. En wat kost nou zo’n OOM-advies?
‘Daar kan ik kort over zijn; niets!’

4. Kun je direct een afspraak maken, of is er soms een wachtlijst?
‘In de meeste gevallen kom ik binnen 2 of 3 weken langs, maar als het urgent is, maak ik ruimte in mijn agenda.’

5. Waarom biedt OOM deze service?
‘Wij zijn er om het vakmanschap in de metaalbewerking te versterken. Dan moet je bedrijven ook helpen om structuur aan te brengen in hun opleidingsbeleid. Onze adviesfunctie wordt steeds belangrijker, want alleen vergoedingen aanbieden, heeft onvoldoende effect. Bovendien hebben veel mkb-bedrijven geen eigen hr-afdeling. Zij hebben OOM echt nodig voor een antwoord op hun O&O-vragen.’

Ook eens proberen, dat OOM-advies? Neem contact op met je regiomanager.