VMBO On Stage: investeren in loyale medewerkers

Nieuwsbrief oktober

meld je aan voor onze e-mail nieuwsbrief

VMBO On Stage: investeren in loyale medewerkers

Voor het werven van nieuwe medewerkers denk je waarschijnlijk niet direct aan vmbo-leerlingen. Toch loont een investering in deze groep wel degelijk, zegt Corine Korrel, bedenker en initiatiefnemer van VMBO On Stage.

Wat is VMBO On Stage?
‘On Stage is een Beroepenfeest voor maximaal 1000 vmbo-leerlingen en 250 beroepsbeoefenaren op een bijzondere locatie. Leerlingen krijgen de kans beoefenaars te bevragen over hun dagelijkse werk; zij kunnen immers het best een realistisch beeld van hun vak schetsen. Het beroepenfeest is geen speeddating, maar praktische hulp bij beroepskeuze en vooral: de basis van een duurzaam netwerk. Daar gaat een heel traject aan vooraf. De leerlingen krijgen daarin onder meer netwerktraining. En ook ouders, leraren en ondernemers krijgen voorbereidende briefings. Na het Beroepenfeest begint het echte netwerken. Zo gaan de leerlingen in 2 of 3 bedrijven een dagje meewerken.’
 
Hoe kwam je op het idee voor VMBO On Stage?
‘De meerderheid van de 12-jarigen in Nederland gaat naar het vmbo, maar hun potentie op de arbeidsmarkt wordt zwaar onderschat. Dertien jaar geleden zag ik op televisie een reportage over het vmbo. Dat werd zo negatief afgeschilderd, dat ik er kwaad van werd. Ik realiseerde me dat die beeldvorming veranderd moest worden. Vmbo-leerlingen zijn vaak doorgroeiers of laatbloeiers; met het juiste zetje kunnen ze veel bereiken. En omdat ze vaak al op hun 14e een vak moeten kiezen, hebben ze hulp nodig bij loopbaanoriëntatie, ook van buiten de school. Diezelfde avond bedacht ik dit concept: een persoonlijk en duurzaam netwerk van vmbo’ers en lokale ondernemers, die de leerlingen helpen met hun toekomstdromen.’
 
Wat maakt On Stage voor bedrijven interessant?
‘Meedoen aan een On Stage-traject is voor bedrijven een goede investering. Vmbo-leerlingen kunnen niet morgen bij je komen werken, maar het loont als je ze al vroeg aan je bindt. Daarmee heb je straks loyale medewerkers. Na 13 jaar zien we dat 30 procent van de On Stage-leerlingen van de eerste lichtingen nog steeds contact hebben met het bedrijf dat zij ontmoetten op het Beroepenfeest. Dat contact varieert van vakantiewerk tot een vaste baan na het mbo. De participerende bedrijven verzekeren zich niet alleen van nieuwe, trouwe medewerkers, maar vergroten bovendien hun eigen netwerk.’
 
Doe mee aan VMBO On Stage. Lees meer over dit initiatief én meld je bedrijf aan op https://www.onderwijsonstage.nl/