In verband met de maatregelen genomen in het kader van het coronavirus zullen alle door ons georganiseerde bijeenkomsten tot en met 28 april worden geannuleerd, de deelnemers worden hiervan via e-mail op de hoogte gebracht. Voor vragen kunt u contact opnemen via info@oom.nl of 0172-521500.

‘Aan de regiomanager vertellen ze meer’

Nieuwsbrief oktober

meld je aan voor onze e-mail nieuwsbrief

‘Aan de regiomanager vertellen ze meer’

Toen Ard Mennik van Bijker Mechanisatie Nijeveen tijdens het OOM-mechanisatiecafé hoorde over het Bedrijfsopleidingsplan (BOP) was hij direct geïnteresseerd. ‘Wil je je medewerkers gemotiveerd houden, dan moet niet alleen kijken naar hun vaktechnische ontwikkeling.’
 

Bijker Mechanisatie Nijeveen repareert en onderhoudt tractoren, voedermachines, landbouwwerktuigen en tuin- en parkmachines. Ook voor de aanschaf van nieuwe voertuigen of machines kunnen boeren, veehouders en groenbedrijven er terecht; het bedrijf is dealer voor onder andere Deutz-Fahr (tractoren), Siloking (voermachines), Krone (voederwinningsmachines), Kramer-Allrad (shovels) en Kverneland (grondbewerkingmachines). Bovendien is het erkend BP/SKL-keuringsstation voor tractoren. De 2-koppige directie en de 6 medewerkers dragen service en kwaliteit hoog in het vaandel.
 
OOM-mechanisatiecafé
Directeur en mede-eigenaar Ard Mennik bezocht vorig jaar een OOM-Mechanisatiecafé. Dit zijn 4 bijeenkomsten voor werkgevers van landbouwmechanisatiebedrijven, over onder andere de technologische ontwikkelingen in de branche in relatie tot de competenties van de medewerkers. ‘Tijdens de eerste bijeenkomst bespraken we de belangrijkste issues waarmee landbouwmechanisatiebedrijven te maken hebben. Het was opvallend dat die bij alle bedrijven ongeveer op hetzelfde neerkwamen: het gedrag van klanten en het werven en gemotiveerd houden van het personeel.’
 
Bedrijfsopleidingsplan
Tijdens een van de bijeenkomsten kwam de mogelijkheid ter sprake om in samenwerking met de regiomanager van OOM een Bedrijfsopleidingsplan (BOP) te maken. ‘Dat vond ik direct interessant. Onze medewerkers worden in technisch opzicht uitstekend opgeleid door de -vaak verplichte en kostbare- dealertrainingen. Maar daardoor wordt hun ontwikkeling op andere gebieden soms vergeten. Wil je ze enthousiast houden over hun werk, dan moet je breder kijken. Bij een BOP gaat de regiomanager het gesprek met ze aan; hoe zit iemand in zijn werk, waaraan heeft hij behoefte, wat zijn z’n ambities? Medewerkers ventileren meer dan bij de werkgever.’
 
Concreet plan
Regiomanager Michiel Jansen sprak met de 4 monteurs en de nieuwe magazijnmedewerker. Hij koppelde zijn bevindingen terug aan Ard Mennik en schreef een beleidsopleidingsplan 2019-2020, met een opleidingsadvies op maat voor de betrokken medewerkers. ‘Het mooie van zo’n traject is dat de regiomanager de soms nog wat abstracte opleidingsbehoeften koppelt aan het bestaande trainingsaanbod in de regio en -niet onbelangrijk- de bijdragen vanuit OOM. Ik wist bijvoorbeeld niet dat je een vergoeding kunt aanvragen voor zo’n training on the job, die onze magazijnmedewerker nu doet. De jongens ondervinden dat we hun ontwikkeling serieus nemen. Om die redenen ben ik enthousiast over dit OOM-advies en spreek ik regelmatig af met de regiomanager om scholingszaken door te nemen.’
 
Ook behoefte aan OOM-advies? Neem contact op met je regiomanager.