‘Hybride docent belangrijk voor beroepsonderwijs’
Anco Bank (49) was servicetechnicus en praktijkopleider bij een technisch bedrijf. Nu werkt hij fulltime als opleidingscoördinator van de opleiding Innovatica bij REMO West Twente. Hoe bevalt de overstap naar het praktijkopleidingscentrum?
Van praktijkopleider werd je hybride docent. Hoe kwam je daarbij?
‘Ik vind het erg leuk om kennis over te dagen op jongeren. Door de begeleiding van leerlingen kwam ik in contact met het ROC in Twente. Ik heb toen jarenlang een praktijkexamen georganiseerd. Mijn brancheorganisatie attendeerde me op een cursus voor hybride docenten en zo is het balletje gaan rollen.’
Hoe vond je het om voor de klas te staan?
‘Pittig! Vakkennis had ik ruim voldoende, maar me verplaatsen in het niveau van de leerlingen was nog lastig. En, de motivatie om te leren, daar moet je achteraan. Jongeren zijn snel afgeleid. Veel van hen willen werken, geld verdienen en leuke dingen doen. School is daarbij niet zo belangrijk; die dag op het roc is meer voor de gezelligheid. Maar als je naast ze gaat staan en praktijkverhalen vertelt, prik je daar bij de meesten wel doorheen.
Zijn hybride docenten daarom belangrijk voor het beroepsonderwijs?
‘Jazeker! Door je praktijkervaring weet je waar je het over hebt. De leerlingen merken dat je extra dingen kunt en weet, daardoor heb je ze snel aan boord. Bovendien heb je veel actuele technische kennis, daar hebben ook andere docenten wat aan. En je weet waar je moet zijn, als het gaat om het inwinnen van het laatste nieuws over materialen.’
Sinds 1 september werk je fulltime bij REMO West Twente…
‘Ja, ik ben daar nu opleidingscoördinator. Ik kwam er al voor servicewerkzaamheden en begeleidde een collega in het werkveld, dus het contact was er al. Toen ik hoorde dat er een coördinator nodig was om de opleiding Innovatica op te zetten, heb ik gereageerd. In 2020 start deze 6-jarige, modulaire opleiding voor Eerste monteur woningbouw (niv. 3), waarin duurzaamheid en de energietransitie centraal staan.’
Kun je je voorstellen dat sommige werkgevers hun werknemers liever niet opleiden tot hybride docent, omdat ze bang zijn dat ze een vergelijkbare stap maken?
‘Ik kan me voorstellen dat een werkgever zijn werknemers niet wil missen. Maar hybride docenten zijn cruciaal voor de kwaliteit van het beroepsonderwijs en de instroom van goed opgeleide vakmensen. Mijn werkgever zat er ook niet direct op te wachten dat ik 2 dagen per week ging lesgeven. Maar door mijn contacten had én heeft hij altijd goede en vakbekwame leerlingen.’
Kan elke werknemer de overstap maken naar het beroepsonderwijs?
‘Zeker niet; het opleidingstraject is pittig. Na de opleiding voor hybride docent, heb ik mijn Pedagogisch Didactisch Diploma gehaald en een Pedagogisch Didactisch Getuigschrift. Dan praat je over een driejarig opleidingstraject, náást je werk. Dat is doorpezen. Je moet echt de drive hebben om mensen iets te leren, zelfstandig kunnen werken, doorzettingsvermogen hebben en ervoor gaan.’
REMO West Twente is een door OOM erkende scholingspool.