17 jaar TechnoPromo

Nieuwsbrief maart

meld je aan voor onze e-mail nieuwsbrief

17 jaar TechnoPromo

TechnoPromo in Cuijk zet zich al bijna 17 jaar in om kinderen enthousiast te maken voor techniek. Dat werpt zijn vruchten af, zegt vestigingsmanager Trees Hamers.

Wat is TechnoPromo?

‘Een stichting die jongeren in de leeftijd van 6 tot 14 jaar wil stimuleren en enthousiasmeren voor techniek. We willen het imago van techniek oppoetsen en een bijdrage leveren aan meer en goed opgeleid technisch personeel voor de (regionale) arbeidsmarkt. Dat doen we door het ontvangen van schoolklassen in onze locatie – een praktijklokaal van 500 m² – in Cuijk, het organiseren van bedrijfsbezoeken, naschoolse opvang en kinderfeestjes. Jaarlijks organiseren we voor 800 kinderen bedrijfsbezoeken en ontvangen we 7000 kinderen en 800 ouders in ons praktijklokaal. We zijn een zelfstandige stichting en worden gefinancierd door overheid, onderwijs, en ondernemers. We werken met 1,3 fte; de 30 medewerkers zijn allemaal vrijwilligers.’

Vorige week organiseerden jullie de bedrijfsbezoeken. Wat gebeurde er precies?

‘Gedurende drie dagen bezochten 803 leerlingen zo’n 60 techniekbedrijven. Klassen waren opgedeeld in groepjes van 10 leerlingen, die gelijktijdig 3 verschillende bedrijven bezochten. Achteraf presenteerden ze hun bevindingen aan elkaar. Het project begint overigens altijd met een voortraject, waarin de kinderen zich oriënteren op werk, beroepen, sectoren en het te bezoeken bedrijf.’

Hebben jullie inspanningen het gewenste resultaat?

‘Jazeker. Er is in deze regio sprake van demografische krimp; het aantal inwoners en daarmee ook het aantal jongeren daalt. Toch blijft de instroom bij technische beroepsopleidingen stabiel. TechnoPromo bestaat nu bijna 17 jaar en bestond daarvoor al onder een andere naam. Iedereen in de regio is hier ooit geweest. Nu komt de eerste generatie hier als techneut, dat is mooi om te zien. ‘Het leek vroeger veel groter’, zeggen ze vaak.’

Wat is er in de afgelopen 17 jaar veranderd?

‘Techniekpromotie is belangrijk gebleven. Maar vroeger werd de boodschap – kijk hoe mooi techniek is! – over leerlingen uitgestort en werden er indrukwekkende kunstjes getoond. Nu gebeurt techniekpromotie minder expliciet. We werken samen met scholen – de programma’s worden op het curriculum van scholen afgestemd –  en er is een wisselwerking met wetenschap en technologie. TechnoPromo is bovendien erg gegroeid en we zijn steeds meer intermediair geworden tussen onderwijs en bedrijfsleven. Wij benaderen voor de bedrijfsbezoeken bijvoorbeeld de scholen, de bedrijven, koppelen die aan elkaar en zorgen dat er een interessant programma ligt.’

Waarom ben je zelf bij TechnoPromo gaan werken?

‘Ik heb een achtergrond als sociaal werkster en docent techniek; ik heb mts werktuigbouw gedaan. Ik heb een grote belangstelling voor techniek en bèta en heb met veel verschillende doelgroepen gewerkt. Toen ik 17 jaar geleden bij de Vakopleiding Techniek in Cuijk een schakelklas metaal begeleidde, detacheerde mijn baas me bij TechnoPromo. Ik vind het leuk om intermediair te zijn tussen bedrijfsleven en onderwijs. Maar het allerleukste hier vind ik om de harde kennis van de techneuten uit te kleden tot de kinderen er iets mee kunnen.’

Wat kunnen bedrijven zelf doen die bij willen dragen aan techniekpromotie?

‘Bedrijven die mee willen doen aan de bedrijfsbezoeken van TechnoPromo kunnen mailen naar bedrijfsbezoeken@technopromo.nl. Bedrijven buiten onze regio adviseer ik om met andere bedrijven op te trekken in het contact met scholen en aan te kloppen bij een vmbo en/of basisschool. Want dáár vind je de werknemers van de toekomst en die is er sneller dan je denkt.’