‘Wie nu aanhaakt bij AI, kan nog voorlopen of meeliften’

Nieuwsbrief juli

meld je aan voor onze e-mail nieuwsbrief

‘Wie nu aanhaakt bij AI, kan nog voorlopen of meeliften’

Welke kansen biedt Artificial Intelligence (AI) bedrijven in het mkb-metaal? En hoe bereid je je medewerkers voor op het gebruik ervan? 6 vragen aan Iris Koolen, mede-oprichter van het label I.AMDIGITAL. (onderdeel van het bedrijf RMMBR).
 

1. Hi Iris, wie ben je en wat doe je?
‘Van huis uit ben ik onderwijskundige. Ik heb verschillende bedrijven opgezet op het gebied van digital learning. Sinds een jaar of 7 heb ik me toegelegd op AI en data. Met I.AMDIGITAL.  bieden we opleidingen rondom deze thema’s. Leerlijnen, zoals de gratis cursus AI Certified voor de maakindustrie, maar ook inspiratiesessies en trajecten op maat voor bedrijven.’
 
2. Waarom heeft AI jouw aandacht?
‘Veel mensen voelen nog niet de urgentie om met AI aan de slag te gaan. Ik wil ze verleiden en meenemen in deze ontwikkeling. Dat betekent niet alleen weten welke mogelijkheden AI biedt om je werk slimmer en leuker te maken. Maar ook wat je met AI mag en wat je ermee wilt. Om op meerdere niveaus het gesprek daarover te kunnen voeren en daarin keuzes te kunnen maken, is het nodig dat mensen de technologie begrijpen.’
 
3. Welke kansen zie je voor AI in het mkb-metaal?
‘Om écht slimme toepassingen met AI in het productieproces te realiseren, moeten systemen eerst gedigitaliseerd zijn en vaak ook in de cloud draaien . Dat kost tijd. Maar het mooie is: met AI-tools zoals agents kun je nu al starten. Ook zonder perfecte data-infrastructuur kun je repetitieve processen versnellen, bijvoorbeeld binnen HR, inkoop of marketing.’
 
4. Hoe nemen bedrijven hun medewerkers mee in deze ontwikkeling?
‘Zorg eerst dat je zelf goed weet waar je het over hebt. Maak AI urgent en neem het op in je businessplan en visie. Vraag voorlopers -de medewerkers die nieuwsgierig zijn naar AI en daarmee hebben geëxperimenteerd- of ze de rol van digicoach op zich willen nemen. Geef ze de tijd om te kijken hoe AI in het werk kan ondersteunen en het leuker kan maken en vraag ze om collega’s daarin mee te nemen.’
 
5. Welke nieuwe vaardigheden vraagt AI van medewerkers?
‘Om goed gebruik te maken van AI is het belangrijk dat medewerkers duidelijke en gerichte vragen leren stellen. Zo halen zij het meeste uit de samenwerking met AI. Ook is het belangrijk dat zij kritisch blijven over de informatie die zij terugkrijgen en dat zij de context begrijpen: klopt het, past het bij onze situatie? Tot slot moeten medewerkers weten welke informatie ze wél en níét mogen invoeren in AI-tools, bijvoorbeeld vanwege privacy of vertrouwelijkheid.’
 
6. Welke concrete voordelen kunnen AI tools bedrijven opleveren?
‘Tooling maakt veel werk gemakkelijker, want daarin zit alle AI-kennis. Bovendien krijg je er meer mee gedaan met hetzelfde aantal mensen. Zo ken ik het voorbeeld van een inkoopproces dat werd teruggebracht van 2 weken naar 24 uur. Maar wat minstens zo belangrijk is: de concurrentie is ook met AI bezig. Alle bedrijven automatiseren en AI is het vliegwiel. Daardoor verandert de dienstverlening. Nu is het momentum en kun je als bedrijf nog voorlopen of meeliften.’
 
Aan de slag met AI? Kijk in de etalage van onze cursuscatalogus voor trainingen over AI die je nu kosteloos of met een vergoeding van 75 procent van de kosten (tot max € 2.000 kunt volgen!