‘Leuk om te kunnen inspringen als een leraar uitvalt’

Nieuwsbrief juli

meld je aan voor onze e-mail nieuwsbrief

‘Leuk om te kunnen inspringen als een leraar uitvalt’

Marco Elzing van Landes High End Machining bv in Emmen volgt sinds kort een opleiding voor hybride techniekopleider. Waarom wilde hij dat zo graag?

Wat is Landes High End Machining voor bedrijf?
‘Landes High End Machining is een bedrijf met zo’n 40 medewerkers in de precisieverspaning. Wij zijn toeleverancier voor bedrijven in de lucht- en ruimtevaart, de medische industrie, de halfgeleider- en de procesindustrie. We hebben ons toegelegd op het frezen, draaien en assembleren van nauwkeurige en complexe producten. Ik werk er 22 jaar. Momenteel als productieleider op de verspaningsafdeling. Ook ben ik al zo’n 10 jaar praktijkopleider; we hebben hier altijd wel enkele bbl-leerlingen, die -als het over en weer goed bevalt- ook in dienst genomen worden.’ 
 
Waarom wilde je de opleiding voor hybride techniekopleider volgen?
‘Er was in deze regio geen beroepsopleiding op het gebied van verspanen. Daarom zijn we enkele jaren geleden met verschillende collega-bedrijven en het roc in Emmen de Bedrijfsvakschool Techniek (BVT) gestart. Een tussenpersoon van OBM Noord, die de begeleiding van de BVT coördineert, vroeg me of ik zou willen helpen op de bedrijfsvakschool door af en toe een gastles te geven. Daar had ik wel oren naar.’
 
Waarom is het iets voor jou?
‘Ik wil niet fulltime het onderwijs in, maar het lijkt me leuk om zo nu en dan eens mee te draaien op school. Het bijschaven van mijn pedagogische en didactische kennis komt me bovendien goed van pas in mijn huidige functies. Het komt vaak voor dat ik medewerkers iets moet uitleggen, en de handvatten die ik daarvoor op de opleiding krijg, kan ik daarbij goed gebruiken. Dus zowel de bedrijfsvakschool, het bedrijf als ikzelf hebben er voordeel van dat ik de opleiding volg.’
 
Hoe ziet zo’n opleidingstraject eruit?
‘Elke twee weken is er een bijeenkomst in het Frieslandcollege in Heereveen. In totaal gaat het om 18 bijeenkomsten. In het begin krijg je vooral veel theorie op het gebied van pedagogiek en didactiek en praktische tips over het voorbereiden van je lessen. Later in de opleiding ga je ook stagelopen; in totaal 80 uur. Daar heb ik echt zin in. Het lijkt me leuk om mijn kennis over te brengen op jongeren en hen enthousiast te maken voor de verspaning. Ik verwacht in april 2022 de opleiding af te ronden met een pedagogisch didactisch certificaat (PDC).’
 
En dan voor de klas?
‘Het is niet mijn intentie om vaste dagen les te gaan geven. Ik zou het leuk vinden om zo nu en dan een middag of avond praktijkles te geven, of af en toe eens in te springen als er een leraar uitvalt. Wat me ook aantrekt, is dat ik straks gemakkelijker kan sparren over de inhoud van de lessen en het lesmateriaal. Ik ben heel benieuwd hoe het zal bevallen.’
 
Ook af en toe voor de klas? Vraag je regiomanager om meer informatie over de opleiding voor hybride praktijkopleider. De kosten voor deze opleiding worden volledig door OOM vergoed.