Workshop Boeien en binden van jonge vaklieden

Nieuwsbrief januari

meld je aan voor onze e-mail nieuwsbrief

Workshop Boeien en binden van jonge vaklieden

Hoe houd je je jonge vakmensen binnenboord? Kom het te weten in onze workshop Boeien en binden van jonge vaklieden. Trainer en adviseur James Smith van jongerencommunicatiebureau Youngworks deelt vast waardevolle inzichten.

Wat kenmerkt de huidige generatie jongeren?
‘De zogenoemde Generatie Z, geboren tussen 2001 en 2015, is nu tussen de 5 en de 19 jaar. Het is de eerste generatie die opgroeit in een wereld waar het gebruik van internet en smartphone de norm is. Vandaar dat we ze ook wel digitieners noemen. Voor deze jongeren is het heel normaal dat ze 24/7 online kunnen zijn en dat beïnvloedt hoe zij zich ontwikkelen.
 
Eén van de gevolgen van digitalisering is het normaliseren van instant behoeftebevrediging. Wil je iets nu? Dat kan! Jongeren zijn door deze ontwikkeling ongeduldig geworden. Twee andere kenmerken van de huidige generatie zijn mondigheid en het idee van maakbaarheid. Het gevolg is dat veel jongeren prestatiedruk en keuzestress ervaren.’
 
Wat betekent dat voor metaalbedrijven die jongeren aan zich willen binden?
‘Het omgaan met het ongeduld en de mondigheid van jongeren vraagt van metaalbedrijven dat zij aandacht besteden aan arbeidsmarktcommunicatie. Zorg voor een duidelijk verhaal over wat je doet en welke carrièremogelijkheden er zijn binnen je organisatie. Daarnaast zijn een goede hr-strategie en visie op talentontwikkeling van belang, want daarmee help je jongeren om fysiek en mentaal gezond te blijven.’
 
Wat kunnen bedrijven nog meer doen om jongeren binnenboord te houden?
‘Een veilig leerklimaat, waarin jongeren zich gezien en gehoord voelen, dat is het belangrijkste. Pas op dat je leerlingen niet alleen inzet voor de overgebleven of de ‘junior’-klusjes, maar steek energie in het overbrengen van vakkennis, liefde voor het vak en de ontwikkeling van de leerling. Zorg voor uitdaging. Toon interesse en ga echt in dialoog. En wees authentiek: jongeren hebben het direct door als je een fakeverhaal ophangt.’
 
Voor wie is de workshop bedoeld?
‘Een breed publiek van directeuren, praktijkopleiders, communicatiemedewerkers en hr-mensen…’
 
Wat kunnen zij ervan verwachten?
‘Gedurende anderhalf dagdeel worden zij bijgepraat over Generatie Z en hun drijfveren, een motivatietheorie en de randvoorwaarden voor een aantrekkelijke leeromgeving. Ik geef praktische tips om jongeren te boeien en we delen best practices. De deelnemers maken ook een motivatietest, die inzicht geeft in hoe ze zelf naar motivatie en talentontwikkeling kijken, want dat bepaalt hun begeleiding van jongeren.’
 
Meer weten over het boeien en binden van jonge vakmensen? In februari starten de eerste workshops. Kijk hier voor data en locaties.