In verband met een gepland onderhoud zijn de websites van OOM op woensdag 29 mei vanaf 17:00 verminderd bereikbaar. Excuses voor het ongemak. U kunt uw vraag stellen via info@oom.nl of vergoedingen@oom.nl, wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.

‘OOM-advies heeft echt een verandering in gang gezet’

Nieuwsbrief februari

meld je aan voor onze e-mail nieuwsbrief

‘OOM-advies heeft echt een verandering in gang gezet’

Niels van de Gruiter is directeur van Tumill-Tech in Middelburg, een toeleverancier met 15 medewerkers, gespecialiseerd in verspanen en waterstraalsnijden. Waarom vroeg hij OOM om advies? 

‘Ik begon bij Tumill-Tech als 16-jarige leerling machinaal verspaner. Op mijn 30e kreeg ik de kans om het bedrijf over te nemen. Als je dan van werknemer werkgever wordt, duurt het even voor iedereen in het bedrijf aan de nieuwe situatie gewend is. Dat gold niet in de laatste plaats voor mij. In de loop der jaren kreeg ik het gevoel dat we weliswaar allemaal hard aan het werk waren, maar dat iedereen zich steeds meer in zijn eigen bubbel terugtrok. Ik begon het gevoel van verbinding te missen. Dat werd in het afgelopen jaar nog versterkt door de coronaregels, waardoor we als groep minder bij elkaar zijn.
 
Coaching
In het Metaaljournaal van december las ik het artikel Communiceren kun je leren. De voorbeelden die daarin werden genoemd, waren voor mij heel herkenbaar. Ik realiseerde me dat ik iets aan de situatie kon doen en nam contact op met regiomanager Jet Ruiter. Na een intakegesprek nam zij 2 testen af om mijn persoonlijkheid in kaart te brengen in relatie tot mijn functie. Ik bleek een behoorlijk dominante leiderschapsstijl te hebben. Wilde ik de relatie met mijn medewerkers verbeteren, dan kon ik wellicht wel wat coaching gebruiken.
 
Waardevolle gesprekken
Jet bracht me in contact met trainer en coach Marcel Fabrie. Marcel stelde zich voor aan het personeel, en vertelde waaraan we wilden werken. Vervolgens coachte hij me bij de functioneringsgesprekken. Hij was bij de gesprekken aanwezig en leerde me open vragen te stellen, door te vragen en goed te luisteren. Dat maakte wel wat los. Medewerkers vertelden veel meer over zichzelf. En door vragen te stellen als: ‘Hoe zou jij het doen als het jouw bedrijf was?’ Of: ‘Hoe zou jij de jaren tot je pensioen willen invullen?’ ontstonden waardevolle gesprekken, waarin ik interessante suggesties kreeg voor verbeteringen in het bedrijf.
 
Vakmanschap overdragen
De volgende stap is dat Marcel binnenkort de workshop Tijd voor een goed gesprek gaat verzorgen voor de medewerkers. En als kers op de taart wil ik middels een training ook de communicatie van onze praktijkopleider versterken, zodat we beter in staat zijn om ons vakmanschap intern over te dragen. Door dagelijks even te overleggen met de werkplaatschef, vaker voortgangsgesprekken en werkoverleggen te organiseren, wil ik ervoor zorgen dat de communicatie goed blijft verlopen. 
 
Tandje bijzetten
Ik verwacht dat we straks plezieriger met elkaar omgaan en iedereen het meer naar zijn zin heeft. Een prettige sfeer komt het bedrijf ten goede. Het zorgt ervoor dat mensen bereid zijn net dat tandje bij te zetten als het nodig is en veranderingen beter aankunnen. Veel mensen werken na verloop van tijd op de automatische piloot. Ook ik. Maar als je altijd doet wat je deed, krijg je wat je altijd kreeg. Met dit traject is er bij ons echt een verandering in gang gezet.’
 
Vraag ook om een OOM-advies. Onze regiomanagers helpen je graag.