‘Ik kan me mijn werk zonder oZone niet meer voorstellen’

Nieuwsbrief december

meld je aan voor onze e-mail nieuwsbrief

‘Ik kan me mijn werk zonder oZone niet meer voorstellen’

Laurens Rouvoet werkt als onderwijsontwikkelaar voor de Van Halteren Groep in Bunschoten-Spakenburg. Hij maakt veel gebruik van oZone, het leerplatform voor de techniek. Wij vroegen hem waarom.

Zou je jezelf willen voorstellen?
‘Ik ben een techneut in hart en nieren. Na banen als leidinggevende en docent bij een technische bedrijfsschool, docent mechatronica op het ROC Midden-Nederland en onderwijsontwikkelaar heb ik mijn master Learning and Innovation behaald. Nu werk ik als zelfstandig onderwijsontwikkelaar voor productiebedrijven en machinebouwers in de industrie. Sinds april dit jaar werk ik 2 dagen per week voor de Van Halteren Groep, een technisch vooruitstrevend familiebedrijf met ca. 400 medewerkers. Daar werk ik aan 3 doelen: het aantrekken van jong talent, het opleiden van jong talent en de kennisontwikkeling en -borging van de vaste medewerkers.’
 
Hoever ben je daarmee?
‘We hebben inmiddels 5 mensen aangenomen. Het gaat om jongeren die van een vmbo komen en zij-instromers van begin 20, die zich willen specialiseren in een ander vakgebied. Voor elke trainee ontwikkel ik een leerpad op maat. Als het gaat om theorie en vaardigheden die zij moeten opdoen, maak ik zoveel mogelijk gebruik van oZone. Daarop plaats ik voor hen bijvoorbeeld e-learnings over basisvaardigheden in de metaalbewerking of het bedienen van verspanende CNC-machines. De praktijkopdrachten voeren de trainees uit onder begeleiding van praktijkopleiders.’
 
Waarvoor gebruiken je oZone nog meer?
‘Voor het inwerken nieuwe medewerkers bij Van Halteren. Ik heb bijvoorbeeld een onboarding-programma gemaakt, met een welkom van de directie, een personeelshandboek en alle noodzakelijke informatie over veiligheid. Voor de vaste medewerkers werk ik aan een verzameling van instructies. Van Zachtsolderen tot Track and Trace Software, van Mechatronica tot Boren in metaal met een (kolom)boormachine. De laatste heb ik overigens gemaakt met een medewerker van oZone en is te vinden in de openbare bibliotheek.’
 
Hoe ga je te werk bij het maken van een training?
‘Eerst kijk ik naar de behoefte: Wat moet er geleerd worden? Dat vertaal ik naar leerdoelen en succescriteria. Hebben we de kennis en kunde niet in huis? Dan kopen we expertise in, in de vorm van een opleiding of cursus. Is het voor ons relatief eenvoudig en komt het vaak terug? Dan maak ik een e-learning in oZone. Ik stel een script samen en verzamel informatie, die ik structureer en vastleg. Filmen en fotograferen doe ik zelf. Je moet gewoon beginnen, en niet te hoge eisen stellen. Alleen een e-learning kan, maar is wat saai, dus ik stop er vaak praktijkoefeningen in. En ik sluit af met een vragenlijst, zodat medewerkers kunnen controleren of ze de stof hebben begrepen.’
 
Heb je nog meer plannen met oZone?
‘Ik sta nog maar aan het begin. Ik ga de leerpaden voor de trainees technisch inhoudelijk verdiepen en uitbreiden met leuke praktijkopdrachten. En ik wil een training voor praktijkopleiders toevoegen. Er blijft voortdurend behoefte aan nieuwe e-learnings. Uit de voortgangsgesprekken met de medewerkers komen bijvoorbeeld ook ontwikkelvragen. Ik kan me mijn werk zonder oZone niet meer voorstellen. Het is de bron waar we onze kennis en vaardigheden ophalen en borgen. Bovendien scheelt het veel tijd, al die kennis onder de knop. We hoeven niet keer op keer iets uit te leggen en de kennis die we aanbieden, is gestructureerd en gestandaardiseerd.’
 
Ook kosteloos aan de slag met oZone? Ga naar ozone.nl en maak een account aan.

Eerst meer weten over de mogelijkheden? Meld je dan aan voor een online demo.