‘POP is goede stok achter de deur’
Directeur-eigenaar Josper Bouwer van Bouwtechnics in Augustinusga wilde werk maken van zijn opleidingsbeleid. Hij vroeg OOM om advies. Nu staan de opleidingsplannen voor zijn medewerkers op papier en gaan ze daar komend jaar mee aan de slag.
‘Bouwtechnics is gespecialiseerd in het ontwerpen, bouwen en automatiseren van op maat gemaakte machines, voornamelijk voor de verpakkingsindustrie. Momenteel zijn er 6 medewerkers in dienst, waarvan er één pas een cursus CNC-frezen heeft gevolgd. Dat beviel zo goed, dat we meer aandacht wilden besteden aan opleiding en ontwikkeling in het bedrijf.
Persoonlijk opleidingsplan
Op de website van OOM las ik over het persoonlijk opleidingsplan (POP). Dat leek me wel iets voor ons. Want voornemens om een training te gaan doen, worden vaak niet uitgevoerd. POP’s zijn dan voor zowel de werknemer als de werkgever een goede stok achter de deur.
Leercultuurscan
Na een gesprek met regiomanager Ronny Klein Koerkamp, dacht ik de POP’s zelf op te stellen. Maar dat kwam er niet van. Dus toen Ronny na een half jaar belde om te vragen hoe het ermee stond, hebben we een afspraak gemaakt om het opleidingsbeleid in de steigers te zetten. Ik heb eerst een leercultuurscan ingevuld. Daaruit bleek dat we met simpele ingrepen al veel vooruitgang kunnen boeken. We hebben bijvoorbeeld nog geen inwerkprogramma, kunnen het leren van elkaar meer faciliteren en ik kan een cursus doen om me verder te professionaliseren als praktijkopleider.
Inzetbaarheidsmatrix
Ronny had vervolgens gesprekken met de medewerkers over hun vaardigheden, hun takenpakket, hun loopbaan- en opleidingswensen. Die legde hij vast in verslagen. Samen vulden we daarna een inzetbaarheidsmatrix in, op basis van de toekomstvisie voor het bedrijf. Daarop is duidelijk te zien welke vaardigheden er in huis zijn en welke we nog hebben om de toekomstvisie te realiseren.
Rust
Dat deze informatie nu is vastgelegd, is verhelderend en geeft rust. Het is nu heel inzichtelijk wat er nodig is op het gebied van opleiden en ontwikkelen. Bovendien heeft Ronny in de gesprekken met de medewerkers waardevolle informatie boven water gekregen. Dat zij hun opleidingswensen met een externe partij bespraken, gaf het toch een ander gewicht dan dat ik met ze aan de keukentafel was gaan zitten. Ook was het handig dat Ronny het opleidingslandschap in de regio goed kent en een groot netwerk heeft.
Meer dan stukje tekst
In januari gaan we de volgende stappen zetten en de POP’s vertalen naar trainingen en planningen. Opleiden en ontwikkelen wordt een terugkerend onderwerp op de agenda. Blijven leren is belangrijk voor de groei van het bedrijf. Bovendien is het een aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarde. Potentiële werknemers zullen merken dat opleiden en ontwikkelen hier meer is dan een stukje tekst in een vacature.’
Ook behoefte aan gratis OOM-advies? Neem contact op met je regiomanager.