In verband met een gepland onderhoud zijn de websites van OOM op woensdag 29 mei vanaf 17:00 verminderd bereikbaar. Excuses voor het ongemak. U kunt uw vraag stellen via info@oom.nl of vergoedingen@oom.nl, wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.

‘Best spannend, die eerste keer voor de klas’

Nieuwsbrief november

meld je aan voor onze e-mail nieuwsbrief

‘Best spannend, die eerste keer voor de klas’

Praktijkopleider André Bolhoeve van J. Blom Opmeer Constructie en Apparatenbouw BV rondde pasgeleden de opleiding hybride techniekopleider af aan de Hogeschool van Amsterdam. Wat vond hij ervan en wat doet hij ermee?

‘Vorig jaar bezocht ik de Praktijkopleidersdag in Alkmaar. Daar werd gesproken over de opleiding hybride techniekopleider. Ik heb het altijd al leuk gevonden om anderen verder te helpen. Al op de middelbare school kwamen medeleerlingen met vragen bij mij. Ik stak bij regiomanager Anton Verlaan mijn licht op over de opleiding en in oktober 2019 kon ik van start.
 
Tijdens de opleiding leer je hoe je de technische kennis die je al hebt, zo goed mogelijk kunt overbrengen. De opleiding duurt 8 maanden en bestaat vooral uit de theorielessen, die eens in de 2 weken ’s avonds worden aangeboden. Ook moet je een aantal verslagen schrijven en 80 uur stagelopen op een vmbo en een mbo. OOM vergoedde de opleiding, mijn werkgever de stage-uren.
 
Pittig
Ik was 30 jaar niet naar school geweest, dus het was best pittig om op hbo-niveau aan de slag te gaan. Maar door veel met mijn klasgenoten te bespreken, kwam ik er wel uit. De eerste keer voor de klas vond ik behoorlijk spannend. De orde handhandhaven is wel een punt voor mij. Soms is een blik genoeg om de onrust te laten stoppen, maar soms ook niet. Gelukkig krijg je tips over wat je dan kunt doen. 
 
Ik vind het heel goed dat er hybride techniekopleiders worden opgeleid. Als werknemers van techniekbedrijven hebben zij actuele praktijkervaring, dat kun je niet van alle leraren zeggen. Bovendien is het goed voor het contact tussen het bedrijfsleven en de scholen en kunnen hybride techniekopleiders het gebrek aan technische vakdocenten opvullen.
 
Verrijking
Omdat het een nieuwe functie is, zijn er nog wel wat kinderziektes. Veel scholen weten de hybride techniekopleiders nog niet te vinden. Bovendien ben je als medewerker van een bedrijf niet op korte termijn oproepbaar. Ik doe als meewerkend voorman veel zetwerk dat niet zomaar kan worden overgenomen. Een school zal mijn lessen dus ver van tevoren moeten boeken, maar dat is vaak niet mogelijk.
 
Ik beschouw de opleiding als een enorme verrijking. Ik weet nu dat het echt iets voor me is, voor de klas staan. Ik ga ervan uit dat de kinderziektes worden opgelost, en ik in de toekomst zo nu en dan voor de klas sta. Ik denk er niet aan om mijn baan ervoor op te geven, maar het is een goed gevoel dat, mocht het nodig zijn, ik altijd nog de overstap naar het onderwijs kan maken.’
 
Interesse in de opleiding Hybride techiekopleider? Vraag je regiomanager om meer informatie.