Het succes van de STERA-leerroute

Nieuwsbrief november

meld je aan voor onze e-mail nieuwsbrief

Het succes van de STERA-leerroute

Bij de STERA-leerroute krijgen vmbo-leerlingen hun praktijklessen aangeboden in techniekbedrijven. Deze leerroute, die in 2014 startte met een aanjaagpremie van OOM, wordt op steeds meer vmbo’s aangeboden. Wat maakt hem zo succesvol?

De STERA-leerroute is een samenwerking tussen vmbo-scholen en het regionale bedrijfsleven. De bedrijven bieden opleidingsplaatsen, waar de scholen hun technische keuzevakken kunnen aanbieden. Dat gebeurt in de vorm van werkstukken, zoals een fietskarretje, een terraslantaarn, of een scooterkrik, die de leerlingen roulerend over verschillende bedrijven voltooien. Zo ontstaat bij hen een realistisch beroepsbeeld en maken ze kennis met de nieuwste technieken bij bedrijven.
 
Scooterkrik
‘Ze komen met een big smile de smederij uit en vinden het hier geweldig,’ glundert Cees Pronk. De meestersmid uit Andelst doet dit jaar opnieuw mee aan de STERA-leerroute in Overbetuwe. Twee weken lang begeleidt hij twee groepjes leerlingen van het plaatselijke vmbo. Bij hem in de smederij maken ze een deel van de scooterkrik. Waarna ze bij andere bedrijven in de regio de overige onderdelen van dit werkstuk maken.
 
Lassen
Cees: ‘Ze doen hier het CNC-draai- en freeswerk. Maar ik leer ze ook MIG/MAG-lassen. En we doen proefjes. Zo hebben we laatst een las met zuur behandeld om te laten zien hoe de inbranding is. Ik geef ze instructie, maar ze krijgen ook veel vrijheid. Ik stimuleer ze om zoveel mogelijk te proberen. Ik zorg voor het materiaal, maar eerlijk: het maakt me niet uit of ze 100 of 1000 kilo staal aan elkaar lassen. Ze zijn dolenthousiast, daar gaat het om.’
 
Praktijkonderwijs bij bedrijven
Wim Meijnen was locatieleider bij Christelijk College Schaersvoorde in Aalten. Hij stond aan de wieg van de STERA-leerroute. ‘Het aantal leerlingen dat zich aanmeldde voor onze PIE-afdeling liep steeds verder terug. Onze rector wist niet hoe hij de relatief dure afdeling kon laten voortbestaan. Nu had ik bij de groenafdeling van de school meegemaakt dat er geen geld meer was voor een praktijkdocent. Toen heb ik het praktijkonderwijs bij bedrijven ondergebracht. Daarna verdubbelde het aantal leerlingen. Ik overwoog een dergelijke oplossing, toen OOM de samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven ging stimuleren met aanjaagpremies. Met een aantal actievelingen uit onze bedrijvenkring heb ik toen een plan ingediend voor de STERA-Leerroute, dat door OOM werd gehonoreerd.’
 
Meer aanmeldingen
Inmiddels zijn er steeds meer vmbo’s in Nederland die de STERA-leerroute overnemen. Wat maakt het concept zo succesvol? Wim: ‘Op Schaersvoorde kregen we direct na de eerste pilot al meer aanmeldingen voor de PIE-afdeling. Dat is zo gebleven. En voor bedrijven en docenten is meedoen eenvoudig. We hebben een app ontwikkeld, die ze bijna alle administratie uit handen neemt.’ Cees kan dat beamen en voegt eraan toe: ‘Veel leerlingen zijn zo enthousiast, dat ik verwacht dat ze zullen kiezen voor een techniekopleiding. Bovendien kan ik leerlingen die echt interesse hebben, vragen als stagiair en worden dat misschien werknemers. Ik vind het heel goed om vmbo-leerlingen bij de praktijk te betrekken. Het wordt wel eens vergeten, maar zij zijn de technici van de toekomst.’
 
Meer informatie over de STERA-leerroute vind je hier.

Aanjaagpremie
In 2013 stelde OOM de aanjaagpremie beschikbaar voor kansrijke plannen van samenwerkende vmbo’s en bedrijven. Met deze bijdrage wilden we de samenwerking tussen het bedrijfsleven en het onderwijs structureel versterken en meer vmbo-leerlingen stimuleren om voor de metaalbewerking te kiezen. 15 plannen werden gehonoreerd.