'Techniekpromotie is me met de paplepel ingegoten'

Nieuwsbrief juni

meld je aan voor onze e-mail nieuwsbrief

Techniekpromotie is me met de paplepel ingegoten

Kepser B.V. in Cuijk heeft de samenwerking met het onderwijs hoog in het vaandel. Directeur Marloes Kepser (34): ‘Belangstelling creëren voor techniek, daar doen we het voor.’
 

‘Kepser is een familiebedrijf. 60 jaar geleden was het nog een smederij, van mijn opa. Inmiddels sta ik samen met mijn broer Harry aan het roer en heeft het bedrijf zich ontwikkeld tot toeleverancier van machineonderdelen, plaat- en constructiewerk. Onze klanten komen uit uiteenlopende branches, zoals logistiek, de maritieme- en de voedingsmiddelenindustrie. We hebben 80 medewerkers in dienst, merendeels plaatwerkers. Daarbij hebben we ook altijd leerlingen, scholieren en afstudeerders over de vloer.

Bbl-ers
Elk jaar nemen we weer nieuwe bbl-ers aan. Op dit moment hebben we 6 mbo’ers (niv. 2 t/m 4) in dienst. We zijn een erkend leerbedrijf en alle 5 afdelingen hier hebben een eigen praktijkopleider. Zij volgden allemaal een cursus voor praktijkopleider en gaan naar workshops of trainingen om mee te bewegen met de ontwikkelingen in het onderwijs. Veel leerlingen blijven hier na hun opleiding werken. Als ze ergens anders een uitdaging zien, sta ik altijd open om later weer met ze in gesprek te gaan. Wellicht komen ze dan terug, met meer kennis en ervaring.
 
Snuffelstages
Scholieren van middelbare scholen bieden we snuffelstages. Het gaat om zo’n 3 leerlingen per jaar van o.a. het Merletcollege in Cuijk en Metameer in Boxmeer, in de leeftijd van 12 t/m 16 jaar. Ze lopen 2 weken mee op alle afdelingen, en leren wat het inhoudt om in deze branche te werken. Het vergt best wat aandacht om ze te begeleiden, want het is hier een gevaarlijke omgeving, maar het is ontzettend leuk.
 
Basisscholen
Jaarlijks doen we ook mee aan de bedrijfsbezoeken die Technopromo hier in de regio organiseert. Deze organisatie in Cuijk promoot techniek bij kinderen. Gedurende een paar dagen leiden we klassen basisschoolkinderen rond in het bedrijf. Tijdens deze rondleiding krijgen ze een indruk van het bedrijf en volgen ze de route die een product daadwerkelijk aflegt. 
 
Afstudeerders
We hebben hier ook wel eens afstudeerders van het hbo. Zo werken wij mee aan het HAN Formula Studenten Team, waarbij hbo-studenten van de hogeschool van Arnhem en Nijmegen een Formule 1 auto bouwen. Begin dit jaar hebben we een stagiair gehad die onderzoek deed naar het klantproces binnen Venrooy (een dochteronderneming van Kepser). Soms verloopt de samenwerking met de hogescholen wat moeizaam, anders zouden we wel vaker afstudeerders willen in ons bedrijf.
 
Vakopleiding Techniek
Ons bedrijfspand staat naast de Vakopleiding Techniek. Onze bbl-leeringen komen van deze opleiding. Ik heb goed contact met de directeur, we bespreken regelmatig de toekomst van het technisch opleiden in Nederland. We kijken naar ontwikkelingen in de markt en de techniek en hoe je die kunt vertalen naar het onderwijs. Denk aan de toepassing van een lasrobot. Er zijn nog maar weinig soortgelijke instellingen in Nederland, terwijl ze heel belangrijk zijn om de technische bedrijven te voorzien van goed opgeleide mensen.
 
Belangstelling creëren voor techniek
Alle contacten met het onderwijs hebben we om een en dezelfde reden, namelijk: belangstelling creëren voor techniek. Als je het zelf al niet doet, houdt het helemaal op met de aanwas van leerlingen voor het technisch onderwijs. Kinderen moeten zien dat producten ergens gemaakt worden, wat voor beroepen er mogelijk zijn in de techniek, dat het werk niet vies en zwaar is... Als je je deuren dichthoudt zien ze niet hoe mooi het vak kan zijn. Onze vader heeft Technopromo medeopgericht, dus techniekpromotie is ons met de paplepel ingegoten.’
 
Geïnteresseerd in de samenwerking tussen bedrijfsleven en beroepsonderwijs? In het zomernummer van Metaaljournaal start een nieuwe rubriek, met daarin steeds een ander, inspirerend voorbeeld.