In verband met de maatregelen genomen in het kader van het coronavirus zullen alle door ons georganiseerde bijeenkomsten tot en met 28 april worden geannuleerd, de deelnemers worden hiervan via e-mail op de hoogte gebracht. Voor vragen kunt u contact opnemen via info@oom.nl of 0172-521500.

‘De Persoonlijke Profiel Analyse (PPA) geeft inzicht’

Nieuwsbrief juli

meld je aan voor onze e-mail nieuwsbrief

‘De Persoonlijke Profiel Analyse (PPA) geeft inzicht’

Wat doe je als je medewerkers zich willen ontwikkelen binnen je bedrijf, maar niet precies weten in welke richting? Hr-manager Marjon van Stipdonk van Ottobock Equipment in Nieuwkuijk vroeg OOM om advies.

Ottobock is wereldwijd aanbieder van orthopedische hulpmiddelen, protheses, ortheses en rolstoelen. In Nieuwkuijk (Noord-Brabant ) is het onderdeel Ottobock Equipment gevestigd. Dit bedrijfsonderdeel produceert en onderhoudt werkplaatsinrichtingen voor de orthopedische techniek, orthopedische schoentechniek en de schoenherstelbranche. Bij deze vestiging met ruim 60 werknemers is Marjon van Stipdonk verantwoordelijk voor de personeelszaken.
 
Hoe kwam je op het idee OOM om advies te vragen?
‘Een van onze medewerkers gaf aan dat hij het gevoel had dat hij meer in zijn mars had en niet alleen met zijn handen wilde werken. Hij wilde iets anders binnen het bedrijf, maar wist niet precies wat. Ik heb toen contact gezocht met OOM, om te vragen of zij konden helpen om inzichtelijk te maken welke functies of werkzaamheden bij de medewerker passen en welke opleiding daarbij aansluit. Regiomanager Marcellino Kat stelde voor om de medewerker een Persoonlijke Profiel Analyse (PPA) af te nemen.’
 
Wat is dat, een Persoonlijke Profiel Analyse?
‘Een lijst met 24 vragen, waarmee de persoonlijkheid en het werkgedrag van een persoon in kaart worden gebracht. Na de PPA volgt een gesprek met de medewerker, de opdrachtgever en de regiomanager. De regiomanager verwerkt alle informatie vervolgens in een rapport, met daarin een opsomming van mogelijke functiegebieden die passen bij de persoon.’
 
Wat vond je van de uitkomst?
‘We herkenden de medewerker in het rapport. Er stonden diverse functies in die passend zouden kunnen zijn voor iemand met zijn profiel. Het rapport bevatte niet het concrete antwoord waar de medewerker naar op zoek was, maar gaf wel inzicht in de mogelijkheden die hij had. We hebben de medewerker uiteindelijk de nevenfunctie van preventiemedewerker kunnen bieden. Of ik tevreden ben over het traject? Zeker. Als werkgever heb je een zorgtaak als het erom gaat te zoeken naar waar een medewerker het beste uit de verf komt en het rapport heeft de medewerker zelfinzicht opgeleverd.’
 
Recentelijk heb je OOM opnieuw om een PPA gevraagd.
‘Ja, een andere medewerker had belangstelling voor een vacature terwijl er ook nog veel kansen voor hem liggen op de afdeling waar hij nu werkt. Voor de lange termijn leek het me goed om te kijken waar zijn interesses liggen. Het is belangrijk om goed over dit soort stappen na te denken, het is de bedoeling dat zowel de medewerker als de organisatie er beter van worden. Ook deze medewerker heeft een PPA ingevuld en eind juni hebben we de uitkomst besproken. Deze hielp de medewerker om persoonlijke eigenschappen helder te krijgen. Met deze inzichten kan hij in overleg met zijn leidinggevende een beredeneerde keuze maken. Ook zijn leidinggevende had er wat aan: hij weet nu beter hoe hij deze medewerker kan aansturen.’
 
Wat is de toegevoegde waarde van een PPA?
‘De analyse geeft inzicht in de carrièrerichtlijnen van de medewerker. Wat vindt iemand belangrijk in zijn werk, is hij georganiseerd of impulsief, routineus of flexibel? Welke werkzaamheden vindt hij prettig, hoe is hij in de omgang, heeft hij liever veel of weinig mensen om zich heen? Waardoor raakt hij gemotiveerd? In het rapport staan de type functies waar dit gedrag bij past. Maar je haalt er ook uit hoe een medewerker graag samenwerkt met een leidinggevende. Heeft hij behoefte aan duidelijke structuur en aansturing bijvoorbeeld, of juist niet. Je moet niet verwachten dat er een pasklaar antwoord uitrolt, maar het is een heel handig hulpmiddel voor medewerkers, leidinggevenden en hr-medewerkers, vol praktische tips.’
 
Ook behoefte aan OOM-advies? Neem contact op met je regiomanager.