‘oZone is de basis voor onze onboarding’
Hoe wordt leerplatform oZone ingezet bij bedrijven? Han de Jong, trainingscoördinator bij Ridder in Harderwijk: ‘Al op hun eerste dag volgen nieuwe medewerkers hier een leerpad op oZone’.
Wat is Ridder voor bedrijf?
‘Een innovatief, internationaal familiebedrijf met zo’n 300 medewerkers, dat technische oplossingen ontwikkelt en produceert voor de glastuinbouw en de intensieve veehouderij. Mechanische en ICT-gerelateerde producten, zoals aandrijfsystemen, klimaatschermen, procescomputers en arbeidsregistratiesystemen.’
Wat doe jij, als trainingscoördinator?
‘Ik stuur onze 2 vaste trainers aan, begeleid een trainee en geef trainingen voor de onboarding van nieuwe medewerkers. Daarbij ben ik verantwoordelijk voor het organiseren van alle leerprocessen gericht op de compliance binnen Ridder op de locaties Harderwijk en Maasdijk. Dan hebben we het over trainingen op het gebied van bijvoorbeeld VCA, EHBO en sociale veiligheid’.
Hoe zet je oZone daarbij in?
‘oZone is onze basis voor het onboarden van nieuwe medewerkers voor onze afdeling Operations (zo’n 140 mensen). Al op hun eerste dagen volgen nieuwe collega’s hier een leerpad Basisveiligheid, met modules over ons bedrijf, de beleidsregels, veiligheid en LEAN werken.
We houden ook de administratie over de gevolgde praktijktrainingen op het gebied van compliance van alle medewerkers in oZone bij. Denk aan heftruck, NEN, hoogwerker... Zo weten we precies wanneer medewerkers hun certificaten moeten verlengen. Bovendien hebben we zelf leerpaden ontwikkeld over belangrijke thema’s en functies in ons bedrijf en houden we in oZone bij wanneer die zijn gevolgd.’
Maak je al die modules zelf?
‘Nee, ik word ondersteund door een trainee. Inmiddels hebben we zo’n 50 modules gemaakt voor verschillende leerpaden, waaronder 2 belangrijke trajecten voor de functies van assembleur en procesoperator binnen de draaigroep. Maar we halen ook veel modules uit de bibliotheek.’
Hoe zorg je ervoor dat medewerkers oZone blijven gebruiken?
‘Medewerkers volgen de trainingen in werktijd, op computers in de trainingsroom of op kantoor en daarbij is altijd begeleiding beschikbaar. Updates in oZone kondigen we aan. En natuurlijk moedigen we medewerkers aan om verder in oZone te grasduinen.’
Jullie waren het eerste OOM-bedrijf met een oZone account. Ben je nog altijd zo enthousiast over het leerplatform?
‘Zeker! oZone helpt enorm om leerprocessen te standaardiseren. Je steekt 1 keer tijd in de ontwikkeling van een module. Als je die hebt, kun je die steeds hergebruiken. Zo borg je ook bedrijfskennis en kun je die steeds verder uitbouwen. Daarbij: oZone is gratis, je kunt er snel mee starten en wordt daarbij goed begeleid door oZone-adviseurs. Het platform wordt wekelijks geüpdatet en blijft fris. Ik zou het niet willen missen.
Bovendien merk ik dat de jongste generatie medewerkers, die graag leert en ontwikkelt, het heel normaal vindt dat er zoiets als oZone is ingeregeld. Gebruik kunnen maken van een leerplatform is voor hen blijkbaar een vanzelfsprekend onderdeel van de arbeidsvoorwaarden.’
Ook aan de slag met oZone? Maak een account aan of log in op www.ozone.nl.