‘We zijn reuzebenieuwd wat het POP-traject oplevert’

Nieuwsbrief april

meld je aan voor onze e-mail nieuwsbrief

‘We zijn reuzebenieuwd wat het POP-traject oplevert’

Niels van den Munckhof is directeur van WVM Onderhoudstechniek in Venray. Bijscholing van zijn 8 medewerkers is noodzakelijk, maar hoe krijgt hij die nou echt van de grond? Hij vroeg OOM om advies.

‘Er wordt geschreeuwd om goede, technische vakmensen. We hebben heel goede werknemers, maar moeten er ook voor zorgen dat we die houden. Daarbij: De technologische ontwikkelingen gaan snel, de markt ontwikkelt, ons bedrijf groeit. Het is belangrijk dat onze medewerkers mee-ontwikkelen, zich betrokken voelen bij het bedrijf en willen optreden als ambassadeur. Daar hoort opleiding en ontwikkeling bij.

Besturingstechniek

WVM staat voor Wiel van den Munckhof, het bedrijf van mijn vader dat ik samen met mijn vrouw heb overgenomen. Onze core business is het verzorgen van industrieel onderhoud bij productiebedrijven uit onder andere de voedingsmiddelenindustrie, de beton- en cementindustrie en de logistiek. Onze monteurs zijn mechanisch sterk onderlegd, maar moeten worden bijgeschoold als het gaat om o.a. besturingstechnieken. Als we daarmee niet bijblijven, missen we de boot.

Nu blijkt het best lastig om werknemers te stimuleren om zich bij te scholen. Het is een behoorlijke omslag voor ze, ook al zien ze de noodzaak ervan en lijkt het ze leuk. Het zijn toch mensen met gezinnen, die in de avonduren net zo druk zijn als overdag. Om die 1 of 2 avonden uit hun privésituatie te halen, is best een opgave.

POP-gesprekken

Gelukkig kan OOM me hierbij ondersteunen. Onlangs heb ik een adviesgesprek met onze regiomanager gehad. Daarin bespraken we waar WVM Onderhoudstechniek nu staat en waar we in de toekomst naartoe willen. Met POP-trajecten (Persoonlijke Ontwikkelings Plannen) voor alle 8 monteurs gaan we die ambitie concreet maken. Mijn vrouw -verantwoordelijk voor de personeelszaken- en ik starten binnenkort met POP-gesprekken met de monteurs om zicht te krijgen op hun opleidingsbehoeften en te weten wat ze aankunnen.

We zijn op advies van de regiomanager gestart met een vergadering, waarbij zij ook aanwezig was. We hebben de medewerkers verteld wat we gaan doen en benadrukt dat een POP-gesprek geen functioneringsgesprek is, want ze vinden het best spannend. Ook heb ik van de regiomanager een leidraad gekregen voor de gesprekken.

OOM-advies

Met onze gespreksverslagen zal de regiomanager opleidingsadviezen samenstellen, in lijn met de ambities van ons bedrijf. Zij zet de geschikte opleidingen op een rij, met het bijbehorende kostenplaatje. We zijn heel blij met haar ondersteuning. We dachten dat OOM zo’n club was waar je alleen zaken mee doet als je een vergoeding nodig hebt, maar dat blijkt niet het geval, je kunt bij de regiomanager prima terecht voor advies.

Mijn vrouw en ik zijn reuzebenieuwd wat het POP-traject gaat opleveren. Alles valt of staat natuurlijk met motivatie van de monteurs en in hoeverre we ze zelf kunnen motiveren. We doen niets overhaast, en laten de plannen bij iedereen bezinken. Maar door ze concreet te maken en te weten waar je samen naartoe werkt, wordt het werk nu voor iedereen al leuker.’ 

Ook behoefte aan OOM-advies? Neem contact op met je regiomanager.