Activiteit

Praktijkopleidersdag Ridderkerk

Goede leerbedrijven en praktijkopleiders zijn onmisbaar voor de opleiding van nieuwe medewerkers. Zij brengen leerlingen de fijne kneepjes van het vak bij, begeleiden hen bij de opleiding en enthousiasmeren ze voor het vak.

Omdat goede praktijkopleiders voor goed opgeleide leerlingen zorgen, organiseren de technische opleidingsfondsen A+O-Metalektro, OOM en Wij Techniek gezamenlijk praktijkopleidersdagen. Het doel van deze dagen is om praktijkopleiders te informeren en te inspireren, maar vooral ook om praktijkopleiders ervaringen met elkaar uit te laten wisselen.


Datum:
11 november
Tijd:
12:30 - 19:30
Locatie:
Van der Valk Hotel Ridderkerk
Adres:
Krommeweg 1
2988 CB Ridderkerk

Inschrijven


12.30 Ontvangst / Registratie
13:00 Opening & inleiding PO-dag
13.15 Fondsen subsessie
14.15 Pauze / netwerken
14.30 Workshop Ronde 1
15.45 Pauze / netwerken
16.00 Workshop Ronde 2
17.15 Keynote Speaker Robin van Galen & afsluiting
18.15 Borrel / Buffet

Workshops
Je kunt uit onderstaand aanbod 2 workshops kiezen die je op deze dag kan volgen, namelijk:

A
Inzicht in Talent
In deze workshop krijg je als praktijkbegeleider inzicht in het talent van je leerlingen. Uitgangspunt is dat ieder mens, dus ook iedere leerling, talenten heeft en dat mensen ze zich het best ontwikkelen als ze werk doen dat in lijn ligt met hun talenten, capaciteiten en competentie. We leren je in deze workshop hoe drijfveren, talenten, gedrag en competenties met elkaar samenhangen. En hoe jij kunt onderzoeken welke talenten jouw leerlingen hebben, wat jij als praktijkbegeleider kunt doen om haar/hem meer in haar/zijn kracht te zetten en effectiever te begeleiden.

B
Motiveren = verbinden + uitdagen + bekrachtigen
Jongeren zijn volop in ontwikkeling. Ze hebben behoefte aan autonomie én verbondenheid. En de ervaring en het vertrouwen dat ze dingen kunnen: competentie. Ze zijn zoekende, maar niet altijd gemotiveerd. En soms is hun gedrag lastig voor de omgeving. Jongeren overtuigen en alsmaar confronteren werkt dan niet of zelfs averechts. We gaan in deze workshop aan de slag met enkele principes en technieken om jongeren te motiveren en hun vaardigheden te vergroten. Hoe motiveer je jongeren en hoe stimuleer je hun vaardigheden zodat ze zelf werken aan haalbare doelen voor hun toekomst?

C
Methodisch handelen
Hoe moet je adequaat observeren en luisteren om een leerling duidelijk te maken wat je van hem / haar verwacht? Hoe geef je feedback, bespreek je het gedrag en wat heeft de leerling van jou nodig? Hoe leerde jij zelf vroeger en sluit jouw stijl van begeleiden aan bij wat de leerling nodig heeft? In de workshop ‘methodisch handelen’ nemen we dit onder de loep en bespreken we tips hoe het misschien anders kan om een groter effect te krijgen. De workshop biedt ook ruimte voor een actieve inbreng en gaan we met elkaar aan de slag.

D
Masterplan MEI Zuid-Holland
In het Masterplan MEI (metaal, elektro- en installatietechniek) Zuid-Holland werken vier ROC’s, vier brancheorganisaties en honderd bedrijven nauw samen om mbo-leerlingen via aantrekkelijke leerloopbanen te laten instromen in de metaal en de technische installatiebranche. Het masterplan richt zich op zo’n 5.000 leerlingen in meer dan dertig mbo-opleidingen. In deze subsessie vertellen wij hoe u als praktijkopleider de formulieren van het Masterplan gebruikt bij de gesprekken met uw leerling.

E
Een collega (of leerling) met een verhoogde prikkelverwerking?
Deze workshop helpt u om effectiever samen te werken met collega’s (of leerlingen) die een stoornis hebben bij de prikkelverwerking zoals bijvoorbeeld ADHD of een stoornis in het autistische spectrum. We laten u kennismaken met een stukje psycho-educatie: wat kan de invloed van een stoornis in de prikkelverwerking zijn op je persoonlijk functioneren? Daarnaast maken we een vertaling naar de praktijk: hoe kun je als collega (of praktijkbegeleider) ondersteunend zijn in het leerproces van deze collega (of leerlingen)? Waar loop je tegenaan en welke mogelijkheden zijn er om de communicatie soepeler te laten verlopen?