Activiteit

Praktijkopleidersdag Zeeland


Goede leerbedrijven en praktijkopleiders zijn onmisbaar voor de opleiding van nieuwe medewerkers. Zij brengen leerlingen de fijne kneepjes van het vak bij, begeleiden hen bij de opleiding en enthousiasmeren ze voor het vak: omdat goede praktijkopleiders voor goed opgeleide leerlingen zorgen. Daarom organiseren de technische opleidingsfondsen A+O-Metalektro, OOM en OTIB in samenwerking met ROC Scalda dé praktijkopleidersdag Zeeland. Het doel van deze dag is om praktijkopleiders te informeren en te inspireren, maar vooral ook om praktijkopleiders ervaringen met elkaar uit te laten wisselen.

Schrijf je in op www.praktijkopleidersdagen.nl en kies voor locatie: Vlissingen.


Indien de activiteit van uw keuze vol zit maar u heeft toch interesse om mee te doen, laat het ons weten via het contactformulier.
Bij voldoende animo organiseren we een nieuwe bijeenkomst.


Datum:
25 september
Tijd:
16:30 - 20:00
Locatie:
Scalda Vlissingen
Adres:
Edisonweg 4A
4382 NW Vlissingen
Helaas, kennisavond is vol.

16.30 Welkom
16.40 Workshop A, voor beginnende praktijkopleiders:
“Ik ben praktijkopleider geworden, wat nu?”, gegeven door ROC Scalda.
Tijdens deze korte workshop krijgen de praktijkopleiders informatie over:
 De rol, taak en verantwoordelijkheden van het leerbedrijf, de praktijkopleider, school en SBB.
 Hoe op een goede manier kennis te maken met een leerling, zodat je weet wat de student al kan en wat hij wil leren.
 Het BPV Protocol: afspraken over wie wat doet tijdens de beroepspraktijkvorming.
 Het BPV-plan.
 Hoe een goede instructie te geven, te motiveren, bij te sturen en feed back te geven.
Deelnemers ontvangen een certificaat van deelname, welke opgenomen wordt in het dossier bij het examenbureau van Scalda.
16.40 Workshop B, voor ervaren praktijkopleiders:
“De coachende praktijkopleider”, gegeven door de fondsen.
Voor de begeleiding is het cruciaal dat de coach en de leerling zeer goed met elkaar communiceren. Zo kan de coach de leerling beter begrijpen, een vertrouwensband met hem/haar opbouwen en de leerling stimuleren om in actie te komen. Welke gesprekstechnieken zijn hierbij belangrijk om te kennen en te kunnen toepassen? Bijvoorbeeld als je te maken krijgt met weerstand, of een leerling een spiegel wilt voorhouden?
18.00 Diner

18.45 Kwalificerend beoordelen, gegeven door Scalda
Leerbedrijven zijn samen met het ROC verantwoordelijk voor de eindbeoordeling. Maar hoe gaat dat precies in zijn werk? Waar moet een opdracht aan voldoen? Waar moeten de praktijkopleiders op letten. Aan de hand van praktijkvoorbeelden wordt e.e.a. toegelicht.
Tijdens dit onderdeel wordt de groep opgesplitst in Werktuigbouwkunde / Metaal en Elektro.

19.45 Afsluitende borrel